Haagse wethouder Van Asten stapt op om Kamerlid te worden
DEN HAAG (ANP) - Robert van Asten van D66 heeft vrijdag aangekondigd dat hij opstapt als wethouder in Den Haag, omdat hij lid van de Tweede Kamer wordt. Van Asten blijft tot volgende week in functie. D66 wil bij de gemeenteraadsvergadering van 12 november een opvolger voordragen. De termijn van het huidige college loopt nog tot de gemeenteraadsverkiezingen in maart.
In een verklaring zegt Van Asten dat hij uitkijkt "naar de eervolle rol om als volksvertegenwoordiger te dienen", maar dat hij zijn "minstens net zo eervolle betrekking als wethouder" daarvoor moet opgeven. Van Asten was onder meer verantwoordelijk voor de stedelijke ontwikkeling in Den Haag en voor het Europese beleid van de gemeente.
Van Asten kwam in 2014 in de gemeenteraad van Den Haag en was vier jaar later lijsttrekker van zijn partij. Sinds 2018 was hij wethouder, naar eigen zeggen "ruim 2700 dagen".
Een andere Haagse wethouder, Nur Icar, komt niet in de Tweede Kamer. Hij stond op plek zes van de lijst van DENK, dat drie zetels krijgt. Zijn partijgenoten Beytullah Çelik en Adeel Mahmood, die in de Haagse gemeenteraad zitten, zijn ook niet verkozen. Dat geldt ook voor gemeenteraadslid Massimo Etalle. Hij stond op plek negen bij Forum voor Democratie, dat zeven Kamerzetels haalt.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
13 uur geleden