Gündoğan wil pas na weekend reageren op besluit van Volt
DEN HAAG (ANP) - Tweede Kamerlid Nilüfer Gündoğan wil pas na het weekend reageren op het besluit van haar partij Volt om haar uit de fractie te zetten en te royeren als partijlid. Dat laat Gündoğans advocaat Geert-Jan Knoops zaterdag weten.
Knoops zegt dat er aan een "plan van aanpak" wordt gewerkt, waar ze komende week mee naar buiten komt. Hij wil niet zeggen of dat betekent dat Gündoğan zich zal verzetten tegen de stappen die Volt heeft aangekondigd. "We willen dit nu niet bekendmaken", aldus Knoops.
Het partijbestuur van Volt liet vrijdag weten dat het Gündoğan uit de fractie in de Tweede Kamer én uit de partij wil zetten, vanwege de beschuldigingen aan haar adres van grensoverschrijdend gedrag. Dinsdag stemt de fractie daarover, waarin naast Gündoğan partijleider Laurens Dassen en Kamerlid Marieke Koekkoek zitten. Het partijbestuur zal op een vergadering op 28 maart overgaan tot het royement.
Aangfite
Dertien mensen hebben melding gemaakt van onder meer "handtastelijkheden" en "intimidatie" door Gündoğan. Toen de eerste meldingen binnenkwamen, schorste de fractie Gündoğan. Die spande een kort geding aan en de rechter oordeelde dat de schorsing moest worden teruggedraaid. In eerste instantie zei Dassen de uitspraak van de rechter te zullen respecteren, maar inmiddels heeft de partij aangegeven in hoger beroep te gaan.
"Kamerleden en fracties zijn in een parlementaire democratie uiteindelijk zelfstandig", zei het bestuur vrijdag in een verklaring. "Het bestuur van de vereniging kan twee gekozen volksvertegenwoordigers (Laurens en Marieke) niet dwingen om met haar de samenwerking in een politieke fractie voort te zetten."
Gündoğan heeft aangifte gedaan tegen de melders en de partij, wegens smaad en laster. Het intrekken van deze aangiftes was voor het bestuur en Dassen een voorwaarde voor verzoening. In plaats van die in te trekken, zei Gündoğan donderdag in het tv-programma Jinek de aangiftes uit te breiden.
Meer uit Binnenland
KAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
54 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
1 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
1 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
8 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
11 uur geleden