'Grote winnaar' Rob Jetten op voorpagina's kranten
DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse kranten besteden donderdag volop aandacht aan de forse zetelwinst van D66. Alhoewel de verkiezingsstrijd nog niet beslecht is, wordt partijleider Rob Jetten uitgeroepen tot grote winnaar van de stembusgang. Zijn partij haalt in de laatste voorlopige prognose 26 zetels, 17 meer dan in 2023.
"Jetten grote winnaar", kopt De Telegraaf dan ook. De krant spreekt van een "historische uitslag", nu D66 voor het eerst een premier mag leveren. Ook de PVV staat in de laatste voorlopige prognose op 26 zetels, maar omdat partijleider Geert Wilders "door bijna iedereen uitgesloten is, zal D66 hoe dan ook aan zet zijn om Jetten naar voren te schuiven als minister-president", aldus de krant. "Jubelend D66 kan aansturen op middenkabinet", kopt Trouw. Volgens de krant dankt Jetten zijn winst mede aan de afwezigheid van Wilders. "Doordat de PVV-leider nauwelijks campagne voerde en televisiedebatten afzegde, kon Jetten er alsnog tussen komen."
"De verkiezingsstrijd is uitgedraaid op een thriller", vindt het AD, dat bij een foto van Jetten "Terug naar het midden" kopt. Ook de Volkskrant opent met een foto van de D66-leider. Daarop is Jetten te zien met een omhooggestoken hand en met de Nederlandse vlag op de achtergrond. "Jetten met D66 grote winnaar", staat erboven.
Het Parool schrijft: "Met Rob Jetten kan D66 het wel", verwijzend naar de slogan van de partij. Het Financieele Dagblad bespreekt de versplintering van het Nederlandse politieke landschap. "Voor het eerst in de geschiedenis heeft de grootste partij in Nederland minder dan dertig zetels", aldus de krant.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
43 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geleden