Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Grote steden willen landelijke meldplicht discriminatie

Grote steden willen landelijke meldplicht discriminatie

ROTTERDAM (ANP) - Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht willen een landelijke meldplicht voor discriminatie en racisme. Dat schrijven wethouders van deze steden in een gezamenlijke brief aan minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken.

"De Black Lives Matter-beweging vestigde eens en te meer de aandacht op het diep en wijdverspreide probleem van racisme en discriminatie in onze maatschappij", laat de Rotterdamse wethouder Bert Wijbenga namens de G4 weten. "De erkenning van het probleem alleen is onvoldoende." Een gezamenlijke aanpak met concrete actie is waar de steden voor gaan.

De steden zeggen blij te zijn met de toezegging van minister Ollongren om een nationaal coördinator voor de bestrijding van racisme en discriminatie te benoemen, maar vinden dat er meer nodig is. Ze pleiten daarom voor een landelijke meldcode en -plicht om discriminatie en racisme in verschillende sectoren, zoals bijvoorbeeld bij de politie, de Belastingdienst en het onderwijs tegen te gaan. "Zolang een wettelijke basis ontbreekt, is bijvoorbeeld de uitzendbranche niet bereid om discriminerende verzoeken proactief te melden", schrijven de wethouders.

Ook zou er op gemeentelijk niveau met lokale programma’s meer gedaan kunnen worden om discriminatie op te sporen en tegen te gaan. De steden zeggen hierin intensiever te willen samenwerken en vragen het Rijk hierin om een bijdrage.

Meer uit Binnenland

Rode Kruis haalt 690.000 euro op voor ebola-bestrijding Congo

DEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis heeft 690.000 euro opgehaald via Giro 7244 voor de bestrijding van ebola in Oost-Congo. "Meer geld is hard nodig om beschermingsmiddelen zoals pakken, handschoenen en chloor aan te schaffen", aldus Harm Goossens, directeur van het Nederlandse Rode Kruis, in een verklaring.

41 minuten geleden
College: kwart mensen met beperking voelt zich minderwaardig

UTRECHT (ANP) - Een op de vier mensen met een beperking zegt het gevoel te hebben niet mee te tellen in de samenleving. Dat komt naar voren in een onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens onder ruim 1800 mensen met een beperking. Het College geeft ook aan dat de bestaanszekerheid van mensen met een handicap in het geding is; ruim een derde heeft financiële zorgen.

5 uur geleden
D66: toestemming ouders niet verplicht bij onderzoek mishandeling

DEN HAAG (ANP) - Het belang en de veiligheid van een kind moeten voorop worden gezet als er vermoedens zijn van kindermishandeling, stelt D66. De partij wil dat er beter naar kinderen wordt geluisterd en dat er geen toestemming van ouders meer nodig is om een onderzoek in te stellen.

5 uur geleden
A2-racer rijdt 240 kilometer per uur, auto en rijbewijs ingenomen

HOUTEN (ANP) - De politie heeft het rijbewijs en de auto afgepakt van een bestuurder die zondagochtend met bijna 240 kilometer per uur over de snelweg reed. De automobilist werd met zijn Mercedes gelaserd op de A2, waar 100 kilometer per uur de maximumsnelheid is.

9 uur geleden
Parool blij met aandacht voor Styles-pagina, overweegt bijdrukken

AMSTERDAM (ANP) - Het Parool is "blij en trots" met alle aandacht die de paginagrote advertentie van Harry Styles in de zaterdagkrant genereert. Dat laat hoofdredacteur Michiel Couzy zondag weten aan het ANP. Hij overweegt extra exemplaren van de papieren zaterdageditie bij te laten drukken. In een handgeschreven advertentie bedankte de Britse ster de stad voor de gastvrijheid tijdens zijn tien concerten in de Johan Cruijff ArenA.

20 uur geleden
Twee mannen vrijgelaten na arrestatie bij concert Ye in Arnhem

ARNHEM (ANP) - De mannen die zaterdag werden aangehouden voor de verstoring van de openbare orde rond het optreden van rapper Ye in de GelreDome in Arnhem zijn weer vrij na afgelopen avond verhoord te zijn. Dat meldt een woordvoerder van de politie. Het ging om een 22-jarige man uit Schiedam en een 24-jarige man uit Lelystad. Het Openbaar Ministerie gaat over de verdere afhandeling van hun zaak.

20 uur geleden
Afgelopen nacht sliepen 27 asielzoekers in noodopvang in Gieten

GIETEN (ANP) - In de nachtnoodopvang in Gieten in Drenthe hebben in de nacht van zaterdag op zondag 27 asielzoekers overnacht. Dat meldt het Rode Kruis. In de nacht daarvoor sliepen er 25 mensen. In de opvang in sporthal De Goorns is plaats voor 150 mensen.

22 uur geleden