Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Grote modemerken tekenen vernieuwd Bangladesh-akkoord

Grote modemerken tekenen vernieuwd Bangladesh-akkoord

AMSTERDAM (ANP) - Grote modemerken hebben het nieuwe akkoord voor de veiligheid in kledingfabrieken in Bangladesh ondertekend. De oude overeenkomst zou eind augustus aflopen. Onder andere C&A, H&M en Zeeman hebben hun handtekening gezet onder een verlenging met twee jaar en uitbreiding van het Bangladesh-akkoord uit 2013.

Het akkoord kwam acht jaar geleden tot stand na het instorten van de fabriek Rana Plaza bij hoofdstad Dhaka in Bangladesh. Bij die ramp kwamen meer dan 1100 mensen om het leven. Aan het fabrieksgebouw bleek van alles mis te zijn.

Modemerken spraken daarom af dat er onafhankelijke inspecties van fabrieksgebouwen in Bangladesh zouden komen. Alle inspecties en verbeteringen moeten ook openbaar worden gemaakt. Daarnaast kwamen er trainingen om de positie van arbeiders te versterken. In het nieuwe akkoord staat dat dezelfde afspraken ook in tenminste één ander land moeten gaan gelden. Dat moet ergens in de komende twee jaar gebeuren.

C&A

C&A, met 1400 winkels in achttien Europese landen, stelt dat het akkoord voor vooruitgang heeft gezorgd in Bengaalse kledingfabrieken. Naast een betere brand- en bouwveiligheid zorgt het ook voor meer zeggenschap voor fabrieksarbeiders, aldus de modeketen. H&M meldt verheugd te zijn met het nieuwe akkoord. Het Zweedse modeconcern noemt de veiligheid van fabrieken zeer belangrijk.

Toch klonk er in de aanloop naar het vernieuwd Bangladesh-akkoord kritiek op H&M en C&A. Als grote en machtige spelers in de kledingindustrie zetten deze bedrijven zich maar matig in om de afspraken voor de deadline van 31 augustus te verlengen, klaagde actiegroep Schone Kleren Campagne (SKC).

Zeeman

Aan de positieve kant onderscheidde onder andere Zeeman zich volgens SKC. De budgetketen heeft het nieuwe akkoord woensdag ondertekend, laat kwaliteitsmanager Arnoud van Vliet per e-mail weten. Ook WE Fashion, America Today, CoolCat en MS Mode laten weten mee te doen. Primark geeft aan nog bezig te zijn met het beoordelen van de overeenkomst.

Het nieuwe akkoord wordt 1 september van kracht. Dan wordt ook de complete lijst bekend van modemerken die de overeenkomst al hebben ondertekend. Aan het vorige akkoord verbonden zo'n tweehonderd kledingbedrijven zich.

Meer uit Financieel

Verdeeld Wall Street na sterke opmars door deal met China

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York waren dinsdag verdeeld. Beleggers deden het rustig aan na de sterke opmars maandag, die volgde op de doorbraak in het handelsoverleg tussen China en de Verenigde Staten. De twee landen besloten na goede gesprekken hun importheffingen voor de komende drie maanden flink te verlagen. De zorgen over een grote handelsoorlog tussen China en de VS namen daardoor af.

17 minuten geleden
Inflatie VS lager dan verwacht, ondanks importheffingen van Trump

WASHINGTON (ANP) - Hoewel veel economen in de afgelopen maanden waarschuwden dat de importheffingen van president Donald Trump de inflatie in de Verenigde Staten zouden opjagen, blijkt dit niet uit de nieuwste cijfers van het Amerikaanse statistiekbureau. De consumentenprijzen in de grootste economie ter wereld zijn in april met 2,3 procent gestegen. Dat was minder dan marktkenners hadden verwacht en wijst op beperkte inflatiedruk.

33 minuten geleden
FNV stelt nieuw tijdelijk bestuur aan nadat vorige was weggestuurd

UTRECHT (ANP) - FNV heeft dinsdag een nieuw tijdelijk bestuur aangesteld, nadat het vorige interim-bestuur afgelopen weekend was weggestuurd door het Ledenparlement. Dick Koerselman wordt de tijdelijke voorzitter van de grootste vakbond van Nederland. De belangrijkste opdracht voor het nieuwe bestuur is om het verkiezingsproces voor een nieuw bestuur te hervatten, meldt de bond.

34 minuten geleden
Bloomberg: De Beers verkoopt stiekem afgeprijsde diamanten

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - De Beers, een van de grootste diamantbedrijven ter wereld, heeft de afgelopen maanden in het geheim afgeprijsde ruwe diamanten verkocht aan een selecte groep afnemers. Daarmee probeert het bedrijf zijn voorraden af te bouwen, zonder openlijk de prijzen te verlagen, zeggen betrokkenen tegen persbureau Bloomberg. Het gaat om een zeer ongebruikelijke stap die de spanningen binnen een sector die al in crisis verkeert, verder aanwakkert.

2 uur geleden
PostNL: duurdere postzegel weegt niet op tegen aanpassing Postwet

DEN HAAG (ANP) - Met het verhogen van de postzegelprijs kan PostNL het verlies van zijn postdivisie slechts beperken. Juist een aanpassing van de Postwet is nodig om post "toegankelijk en betrouwbaar" te houden. Dat zegt directeur Maurice Unck van de posttak van PostNL. "We zitten klem in wat de Postwet ons voorschrijft."

2 uur geleden
PostNL verhoogt weer postzegelprijs: grootste stap sinds 2014

DEN HAAG (ANP) - PostNL verhoogt de prijs van een postzegel vanaf 1 juli met 10 cent tot 1,31 euro. Dat is de sterkste prijsstijging sinds 2014. Volgens het bedrijf kost postbezorging inmiddels meer dan het oplevert. Ook andere prijzen gaan omhoog: het versturen van post naar het buitenland wordt duurder, evenals het versturen van aangetekende brieven en pakketten.

2 uur geleden
Duits beleggersvertrouwen veert op na scherpe daling

MÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - Het economisch vertrouwen van Duitse beleggers laat herstel zien van de scherpe daling vorige maand door zorgen over de handelsoorlog van de Amerikaanse president Donald Trump. Dat meldt het vooraanstaande onderzoeksinstituut ZEW uit München. Volgens ZEW zijn beleggers bekomen van de grootste schrik van die handelsoorlog. Ook krijgt het vertrouwen steun van de nieuwe Duitse regering die enorme investeringen in onder meer infrastructuur wil doen.

4 uur geleden