Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Grote horecaketens trouw aan verplichte check coronapas

Grote horecaketens trouw aan verplichte check coronapas

DEN HAAG (ANP) - Fastfoodketens als McDonald's en FEBO zijn vastbesloten om zich aan de nieuwe coronaregels te houden die zaterdag ingaan. Bezoekers die binnen iets komen eten of drinken moeten dus een geldig coronatoegangsbewijs via de QR-code laten zien. Maar hoe die controle wordt aangepakt, verschilt per bedrijf.

Veel horecaondernemers zien op tegen het checken van het coronatoegangsbewijs. Ruim 40 procent van de café- en restauranthouders die branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ondervroeg, vindt dat het niet hun taak is om deze controle uit te voeren.

Anders ligt dit bij McDonald's. Wie naar een vestiging gaat, moet bij de entree een geldige QR-code laten zien als ze in de fastfoodzaak komen. Opvallend is dat gasten deze ook moeten tonen als ze op het terras zullen zitten, terwijl het kabinet terrassen had vrijgesteld van de verplichte check. "Als je bij McDonald’s op het terras wilt genieten, moet je eerst naar binnen om te bestellen. Bij een café of restaurant om de hoek is dat niet het geval", legt een woordvoerster uit. Overigens is het voor afhalen van menu's bij de McDrive niet verplicht om een coronapas te laten zien.

FEBO

Bij snackketen FEBO, waar 81 vestigingen onder vallen, zijn de richtlijnen van de overheid naar alle franchisenemers uitgestuurd. De teams die in de cafetaria's werken zijn doorgaans klein, dus komt het controleren van de QR-codes terecht bij dezelfde persoon die de bestelling opneemt. "Ik verwacht niet heel veel problemen. Maar als mensen een biertje ophebben en 's nachts nog een kroketje komen halen, kan het lastig worden", zegt een woordvoerder.

Voor kleinere FEBO-vestigingen kan het daarom makkelijker zijn om het hele zitgedeelte maar af te sluiten. "Ten minste één kleine vestiging in het centrum van Amsterdam gaat dat doen", aldus de zegsman.

Treinstations

NS, dat via NS Retail een grote uitbater van horeca op de treinstations is, meldt dat de pastaketen Julia's mensen zal controleren die blijven zitten. Ook verhuurt NS veel horecaruimte aan andere ketens, maar die zijn zelf verantwoordelijk voor de controle. Daarnaast zijn er op stations gedeelde terrassen waar klanten van verschillende restaurants kunnen zitten. Of al die bedrijfjes afzonderlijk QR-codes moeten scannen of dat deze verantwoordelijkheid bij één partij ligt, kon een woordvoerder nog niet aangeven.

Warenhuisketens HEMA en IKEA laten weten personeel bij de entree van hun afgesloten restaurants te zetten voor de controle. Beide ketens zeggen goed voorbereid te zijn.

Meer uit Financieel

SOMO roept pensioenfondsen op: breek met vermogensbeheerders VS

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse pensioenfondsen moeten breken met Amerikaanse vermogensinvesteerders en hun invloed op de klimaatkoers van bedrijven terugpakken. Daarvoor pleit de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) in een dinsdag verschenen artikel in economenblad ESB. Op dit moment drukken vermogensbeheerders uit de Verenigde Staten namelijk een grote stempel op de koers van Nederlandse bedrijven.

45 minuten geleden
Keurig Dr Pepper onderuit op negatief Wall Street

NEW YORK (ANP) - Beleggers op Wall Street deden maandag een stap terug na de beursrally van vrijdag. De stemming werd gedrukt door zorgen onder sommige aandelenhandelaren over het tempo van renteverlagingen door de Federal Reserve dit jaar. Vrijdag gingen de beurzen hard omhoog nadat Fed-voorzitter Jerome Powell aangaf dat een renteverlaging in september waarschijnlijk is.

2 uur geleden
Musk klaagt Apple en OpenAI aan over voorkeursbehandeling ChatGPT

FORT WORTH (ANP/BLOOMBERG) - Elon Musk klaagt Apple en OpenAI aan omdat ChatGPT op iPhones wordt bevoordeeld en concurrentie wordt tegengewerkt. Zijn bedrijven X en xAI eisen miljarden dollars aan schadevergoeding in de aanklacht die maandag is ingediend bij de federale rechtbank in Fort Worth, Texas.

4 uur geleden
Moederbedrijf Douwe Egberts schiet omhoog op aarzelend Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Op het Damrak ging maandag alle aandacht uit naar de overname van JDE Peet's, het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick. Het concern wordt overgenomen door het Amerikaanse frisdrankenconcern Keurig Dr Pepper, bekend van 7UP, Schweppes en Dr Pepper. Daarmee is een bedrag van 15,7 miljard euro gemoeid, ofwel 31,85 euro per aandeel. JDE Peet's eindigde met een koerswinst van 17,3 procent, goed voor de eerste plaats in de MidKap.

7 uur geleden
Bloomberg: familie Pinault overweegt verkoop Puma na koersval

HERZOGENAURACH (ANP) - De miljardairsfamilie Pinault overweegt om zijn Duitse sportartikelenmerk Puma van de hand te doen, zeggen bronnen tegen persbureau Bloomberg. Puma gaf vorige maand een stevige winstwaarschuwing, onder meer door afzwakkende verkopen, en verloor in één jaar ongeveer de helft van zijn beurswaarde.

7 uur geleden
Keurig Dr Pepper zakt op Wall Street na bod op JDE Peet's

NEW YORK (ANP) - Keurig Dr Pepper stond maandag bij de dalers op de beurzen in New York met een verlies van ruim 8 procent. Het Amerikaanse frisdrankenconcern, bekend van 7UP, Schweppes en Dr Pepper, wil het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick overnemen. Het bedrijf heeft 15,7 miljard euro over voor het in Amsterdam genoteerde JDE Peet's. Het gaat om de grootste deal in de sector van alcoholvrije dranken ooit. Het aandeel JDE Peet's ging in Amsterdam ruim 17 procent omhoog. Dat is de grootste koerswinst sinds de beursgang in 2020.

9 uur geleden
Vakbonden 'verrast' over Amerikaanse overname JDE Peet's

UTRECHT (ANP) - CNV en FNV zijn "verrast" over de overname van Douwe Egberts-moederbedrijf JDE Peet's door het Amerikaanse Keurig Dr Pepper die maandagochtend werd bekendgemaakt. De vakbonden hebben vragen over de toekomst van Nederlandse vestigingen van JDE Peet's door die overname ter waarde van 15,7 miljard euro.

12 uur geleden