Grote consumentenmerken in supermarkt varen wel bij hoge inflatie
PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - De grote verkopers van consumentenproducten Danone en Reckitt Benckiser (RB) rekenen dit jaar op betere verkopen door de flink opgelopen inflatie. De algehele teneur van prijsstijgingen maakt het voor de bedrijven namelijk mogelijk om de prijzen van hun producten op te voeren.
Danone, dat ook het bedrijf is achter bijvoorbeeld Activia-yoghurt en Evian-water, merkt de laatste tijd ook een sterke vraag naar babyvoeding en flessenwater, zelfs nadat de prijzen hiervoor waren verhoogd. Tot nu toe lijkt de consument de prijsstijgingen dus te accepteren.
Danone verwacht nu een vergelijkbare omzetgroei van 5 tot 6 procent voor dit jaar. Eerder ging het Franse bedrijf nog uit van 3 tot 5 procent groei. In de eerste helft van het jaar was volgens Danone al sprake van 7,4 procent groei.
Verzorgings- en schoonmaakmiddelenconcern RB is bekend van merken als Durex, Clearasil, Nurofen, Vanish, Dettol en Cillit Bang. Het Britse concern gaat uit van 5 tot 8 procent omzetgroei, waar dat eerder nog 1 tot 4 procent was. RB verwacht ook dat de marges omhoog zullen gaan.
Eerder meldde Unilever al dat de hogere kosten voor ingrediënten voor het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern weinig invloed hebben gehad op de resultaten in de eerste helft van dit jaar. Het bedrijf achter merken als Knorr, Ola en Dove verhoogde zelf eveneens de prijzen om die extra kosten op te vangen en verwacht dat te blijven doen.
Meer uit Financieel
WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse regering werkt aan alternatieve plannen voor de importheffingen van president Donald Trump, voor het geval het Hooggerechtshof de meeste heffingen ongeldig verklaart. De VS willen die dan zo snel mogelijk vervangen door andere opties, melden ingewijden aan persbureau Bloomberg.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Het bedrijfsleven in België verwacht dat de schade door de driedaagse staking volgende week door Belgische vakbonden honderden miljoenen euro's zal bedragen. Dit meldt het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), de grootste werkgeversorganisatie van België, na een rondvraag onder sectoren en bedrijven.
9 uur geledenLONDEN (ANP/RTR/AFP) - Het Britse mediabedrijf DMGT, eigenaar van de krant Daily Mail, heeft een deal gesloten om zijn concurrent The Telegraph over te nemen. Daarmee is volgens het mediabedrijf 500 miljoen pond gemoeid, zo'n 568 miljoen euro. Met de overname kan DMGT een van de grootste rechtse mediagroepen in het Verenigd Koninkrijk worden.
10 uur geledenAMSTERDAM (ANP/RTR) - Het Chinese moederbedrijf van Nexperia heeft Nederland verzocht de ingreep door demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken) bij de Nijmeegse chipmaker terug te draaien. Persbureau Reuters heeft hierover documenten ingezien.
12 uur geledenUTRECHT (ANP) - FNV wil dat de formerende partijen definitief een einde maken aan de zogenoemde 'buffelboete', een samenloop van belastingmaatregelen die ervoor zorgt dat mensen met een laagbetaalde deeltijdbaan meer belasting zijn gaan betalen. Demissionair minister Eelco Heinen (Financiën) heeft toegezegd de maatregelen te schrappen, onder druk van de Tweede Kamer. Maar de vakbond wil zeker weten dat de maatregel niet meer terugkomt en roept partijen op dit ook in het regeerakkoord te zetten.
14 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met winsten gesloten na de verliezen een dag eerder. De stemming onder beleggers op Wall Street kreeg vooral steun van hernieuwde hoop dat de Amerikaanse centrale bank de rente verder gaat verlagen om de economie te stimuleren. Ook werden de zorgen over de grote AI-investeringen en de sterk gestegen waarderingen van techbedrijven even aan de kant geschoven.
1 dag geledenPARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Het Franse luxeconcern LVMH, moederbedrijf van onder meer Louis Vuitton en Christian Dior, investeert tot 150 miljoen euro in de verlieslijdende krant Le Parisien. LVMH is eigenaar van Le Parisien en bezit bijvoorbeeld ook zakenkrant Les Echos en weekblad Paris Match.
1 dag geleden