Grote consumentenmerken in supermarkt varen wel bij hoge inflatie
PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - De grote verkopers van consumentenproducten Danone en Reckitt Benckiser (RB) rekenen dit jaar op betere verkopen door de flink opgelopen inflatie. De algehele teneur van prijsstijgingen maakt het voor de bedrijven namelijk mogelijk om de prijzen van hun producten op te voeren.
Danone, dat ook het bedrijf is achter bijvoorbeeld Activia-yoghurt en Evian-water, merkt de laatste tijd ook een sterke vraag naar babyvoeding en flessenwater, zelfs nadat de prijzen hiervoor waren verhoogd. Tot nu toe lijkt de consument de prijsstijgingen dus te accepteren.
Danone verwacht nu een vergelijkbare omzetgroei van 5 tot 6 procent voor dit jaar. Eerder ging het Franse bedrijf nog uit van 3 tot 5 procent groei. In de eerste helft van het jaar was volgens Danone al sprake van 7,4 procent groei.
Verzorgings- en schoonmaakmiddelenconcern RB is bekend van merken als Durex, Clearasil, Nurofen, Vanish, Dettol en Cillit Bang. Het Britse concern gaat uit van 5 tot 8 procent omzetgroei, waar dat eerder nog 1 tot 4 procent was. RB verwacht ook dat de marges omhoog zullen gaan.
Eerder meldde Unilever al dat de hogere kosten voor ingrediënten voor het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern weinig invloed hebben gehad op de resultaten in de eerste helft van dit jaar. Het bedrijf achter merken als Knorr, Ola en Dove verhoogde zelf eveneens de prijzen om die extra kosten op te vangen en verwacht dat te blijven doen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - In Nederland opstappende passagiers op Schiphol worden benadeeld ten opzichte van overstappers op de luchthaven, vindt easyJet-directeur William Vet. De landendirecteur voor Nederland wijst op de sterk gestegen kosten voor het gebruik van de luchthaven en de Nederlandse vliegbelastingen. Die drukken zwaarder op vluchten voor vertrekkers vanuit Nederland.
32 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Vakbond FNV noemt het grote banenverlies bij ABN AMRO "ronduit schokkend". Ook is het volgens FNV-bestuurder Arne Gorter "onbegrijpelijk dat een bank die jaar op jaar miljardenwinst boekt opnieuw op zo'n grote schaal in haar personeel wil snijden".
33 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO trakteert de werknemers op een "onaangename verrassing" met de mededeling dat de komende jaren duizenden banen worden geschrapt. Dat zegt onderhandelaar Arthur Bot van vakbond CNV. "Een massa-ontslag, vooral gedreven door winstgroei."
1 uur geledenLONDEN (ANP) - EasyJet heeft in het afgelopen boekjaar de omzet en winst verhoogd. Daarbij profiteerde de budgetluchtvaartmaatschappij van zijn snelgroeiende divisie die complete vakanties aanbiedt. Die presteerde zo goed dat easyJet zijn winstdoel voor dit onderdeel in 2030 heeft verhoogd.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Topvrouw Marguerite Bérard van ABN AMRO denkt dat kunstmatige intelligentie (AI) werk van medewerkers kan overnemen. Volgens haar treft de grote reorganisatie die de bank dinsdag aankondigde daarom vooral ondersteunend personeel, over de gehele breedte van de bank. Bij de klantenservice, de operationele afdeling en het team dat controleert op mogelijk witwassen, wordt de werkgelegenheid met zo'n 35 procent ingekrompen.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO stond dinsdag bij de winnaars op de Amsterdamse beurs. De bank schrapt de komende jaren duizenden banen om kosten te verminderen en winstgevender te worden. Ook wordt dochteronderneming Alfam, die persoonlijke leningen verstrekt, verkocht aan Rabobank. Het aandeel werd 4 procent hoger gezet en was daarmee de sterkste stijger in de AEX-index.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het grote banenverlies bij ABN AMRO zorgt voor een "schokgolf" bij de bank. Dat zegt bestuurder Harma Pethke van vakbond De Unie in een reactie op de bekendmaking dat de komende jaren ruim 5000 banen komen te vervallen. Het banenverlies is onderdeel van een nieuwe strategie van topvrouw Marguerite Bérard van ABN AMRO.
3 uur geleden