Grootste overlast voorbij in steden na winst Marokko
DEN HAAG (ANP) - In de steden waar ongeregeldheden uitbraken na de winst van Marokko op het WK voetbal in Qatar is de grootste overlast voorbij. Op verschillende plekken in het land heeft de ME moeten ingrijpen omdat relschoppers geen gehoor gaven aan oproepen om weg te gaan.
Die oproepen volgden nadat relschoppers zwaar vuurwerk afstaken en het in sommige gevallen naar hulpverleners of de politie gooiden. In Amsterdam werden strafbare feiten gepleegd zoals het gooien van vuurwerk naar het openbaar vervoer of het dansen op auto's. Daar werd het Mercatorplein ontruimd, in Rotterdam het Kruisplein.
Ook in Utrecht was het onrustig. Op de Kanaalstraat in de wijk Lombok zette de politie de mobiele eenheid in om ongeregeldheden te beëindigen. "Wat begon met feestelijkheden, is helaas geëindigd in een oploop waarbij onder meer geweld werd gebruikt tegen agenten. Dit is onacceptabel", aldus een woordvoerder van burgemeester Sharon Dijksma. Er zijn "vooralsnog" geen arrestaties verricht. Direct na afloop van de wedstrijd klonk er op veel plekken in de stad zwaar vuurwerk en gingen voetbalfans luid toeterend door de straten.
Aanhoudingen
In Rotterdam is het op sommige plekken nog onrustig, op het Hofplein is het ook nog druk met veel feestvierende supporters. Op meerdere plekken in het centrum stond dinsdagavond het verkeer vast door feestvierders. Een woordvoerster van de Rotterdamse politie zegt dat het overgrote deel van de voetbalfans zich keurig heeft gedragen, maar dat er "altijd een paar vervelende tussen zitten". In de Maasstad zijn wel aanhoudingen verricht, maar onduidelijk is nog hoeveel.
In de Schilderswijk in Den Haag hield de politie drie mensen aan bij ongeregeldheden. Daar houden nog enkele relschoppers zich op in zijstraten van de Vaillantlaan, waar eerder op de avond de politie werd bekogeld met vuurwerk. Of er mensen in Amsterdam zijn aangehouden, is nog niet duidelijk. Mogelijk wordt hierover later dinsdagavond meer bekend.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
4 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
8 uur geleden