Grootste overlast voorbij in steden na winst Marokko
DEN HAAG (ANP) - In de steden waar ongeregeldheden uitbraken na de winst van Marokko op het WK voetbal in Qatar is de grootste overlast voorbij. Op verschillende plekken in het land heeft de ME moeten ingrijpen omdat relschoppers geen gehoor gaven aan oproepen om weg te gaan.
Die oproepen volgden nadat relschoppers zwaar vuurwerk afstaken en het in sommige gevallen naar hulpverleners of de politie gooiden. In Amsterdam werden strafbare feiten gepleegd zoals het gooien van vuurwerk naar het openbaar vervoer of het dansen op auto's. Daar werd het Mercatorplein ontruimd, in Rotterdam het Kruisplein.
Ook in Utrecht was het onrustig. Op de Kanaalstraat in de wijk Lombok zette de politie de mobiele eenheid in om ongeregeldheden te beƫindigen. "Wat begon met feestelijkheden, is helaas geƫindigd in een oploop waarbij onder meer geweld werd gebruikt tegen agenten. Dit is onacceptabel", aldus een woordvoerder van burgemeester Sharon Dijksma. Er zijn "vooralsnog" geen arrestaties verricht. Direct na afloop van de wedstrijd klonk er op veel plekken in de stad zwaar vuurwerk en gingen voetbalfans luid toeterend door de straten.
Aanhoudingen
In Rotterdam is het op sommige plekken nog onrustig, op het Hofplein is het ook nog druk met veel feestvierende supporters. Op meerdere plekken in het centrum stond dinsdagavond het verkeer vast door feestvierders. Een woordvoerster van de Rotterdamse politie zegt dat het overgrote deel van de voetbalfans zich keurig heeft gedragen, maar dat er "altijd een paar vervelende tussen zitten". In de Maasstad zijn wel aanhoudingen verricht, maar onduidelijk is nog hoeveel.
In de Schilderswijk in Den Haag hield de politie drie mensen aan bij ongeregeldheden. Daar houden nog enkele relschoppers zich op in zijstraten van de Vaillantlaan, waar eerder op de avond de politie werd bekogeld met vuurwerk. Of er mensen in Amsterdam zijn aangehouden, is nog niet duidelijk. Mogelijk wordt hierover later dinsdagavond meer bekend.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
28 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
1 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
1 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
4 uur geleden