Grootste overlast voorbij in steden na winst Marokko
DEN HAAG (ANP) - In de steden waar ongeregeldheden uitbraken na de winst van Marokko op het WK voetbal in Qatar is de grootste overlast voorbij. Op verschillende plekken in het land heeft de ME moeten ingrijpen omdat relschoppers geen gehoor gaven aan oproepen om weg te gaan.
Die oproepen volgden nadat relschoppers zwaar vuurwerk afstaken en het in sommige gevallen naar hulpverleners of de politie gooiden. In Amsterdam werden strafbare feiten gepleegd zoals het gooien van vuurwerk naar het openbaar vervoer of het dansen op auto's. Daar werd het Mercatorplein ontruimd, in Rotterdam het Kruisplein.
Ook in Utrecht was het onrustig. Op de Kanaalstraat in de wijk Lombok zette de politie de mobiele eenheid in om ongeregeldheden te beëindigen. "Wat begon met feestelijkheden, is helaas geëindigd in een oploop waarbij onder meer geweld werd gebruikt tegen agenten. Dit is onacceptabel", aldus een woordvoerder van burgemeester Sharon Dijksma. Er zijn "vooralsnog" geen arrestaties verricht. Direct na afloop van de wedstrijd klonk er op veel plekken in de stad zwaar vuurwerk en gingen voetbalfans luid toeterend door de straten.
Aanhoudingen
In Rotterdam is het op sommige plekken nog onrustig, op het Hofplein is het ook nog druk met veel feestvierende supporters. Op meerdere plekken in het centrum stond dinsdagavond het verkeer vast door feestvierders. Een woordvoerster van de Rotterdamse politie zegt dat het overgrote deel van de voetbalfans zich keurig heeft gedragen, maar dat er "altijd een paar vervelende tussen zitten". In de Maasstad zijn wel aanhoudingen verricht, maar onduidelijk is nog hoeveel.
In de Schilderswijk in Den Haag hield de politie drie mensen aan bij ongeregeldheden. Daar houden nog enkele relschoppers zich op in zijstraten van de Vaillantlaan, waar eerder op de avond de politie werd bekogeld met vuurwerk. Of er mensen in Amsterdam zijn aangehouden, is nog niet duidelijk. Mogelijk wordt hierover later dinsdagavond meer bekend.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
7 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
9 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden