Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Grootste deel duurzaamheidsclaims kledingmerken dubieus'

'Grootste deel duurzaamheidsclaims kledingmerken dubieus'

LONDEN (ANP) - Het merendeel van de duurzaamheidsclaims die grote Europese en Britse kledingmerken doen bij hun kledingstukken is dubieus. Dat constateert Changing Markets Foundation, een organisatie die zich inzet voor een duurzamere economie. Onder andere H&M en webshop ASOS plakken op veel kleding het label duurzaam, terwijl ze de milieuwinst volgens onderzoekers niet hard kunnen maken.

Changing Markets loopt vooral te hoop tegen het vele gebruik van polyester in kleding die veel modebedrijven verkopen. Door het gebruik van synthetische textielsoorten blijft de mode-industrie de vraag naar olie en andere fossiele brandstoffen aanjagen, zo stelt de milieuorganisatie. Daarnaast belanden die kunststoffen vaak als microplastics, oftewel minuscule deeltjes plastics, in het milieu nadat kleding wordt afgedankt.

Vraagtekens

Bij 59 procent van alle duurzaamheidsclaims bij kledingstukken zet de organisatie vraagtekens. Het gaat bijvoorbeeld om beweringen dat synthetische kleding te recyclen is, terwijl er helemaal geen technologie bestaat om dat hergebruik mogelijk te maken. Daarnaast zag Changing Markets veel 'groene' labels waar geen extra bewijs bij werd geleverd voor de milieuwinst die de kledingstukken zouden opleveren. Daarnaast hekelen de onderzoekers claims waarbij niet specifiek wordt gemeld hoeveel gerecycled materiaal er in duurzame kleding zit.

Over de effecten van recycling voor het milieu is Changing Markets ook kritisch. Veel kledingmerken gebruiken daarvoor petflessen die één keer zijn gebruikt. Maar om de vezels sterk genoeg te maken is daar vaak ook nieuw polyester voor nodig. Bovendien zijn gebruikte petflessen veel gemakkelijker te hergebruiken als fles, waardoor er minder nieuwe plasticflessen nodig zouden zijn.

Voor het onderzoek werd gekeken naar 4000 modeartikelen van twaalf kledingmerken. H&M gaat aan kop bij de hoeveelheid misleidende beweringen. Bij 96 procent van de duurzaamheidsclaims heeft Changing Markets twijfels. De organisatie wijst er bovendien op dat in een speciale "bewuste collectie" van de Zweedse modeketen meer synthetische materialen zitten dan bij de normale collectie. Bij ASOS en M&S ging het om respectievelijk 89 procent en 88 procent van alle claims.

Meer uit Financieel

Werkgevers uitzendbranche: slechts kleine groep staakt bij AH

LIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.

56 minuten geleden
Heineken: mensen drinken meer alcoholvrij bier op festivals

LEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.

1 uur geleden
AEX eindigt eerste handelsdag van tweede jaarhelft in het rood

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de Amsterdamse aandelenbeurs is op de eerste handelsdag van de tweede helft van het jaar in het rood geëindigd. Beleggers hadden onder meer oog voor de ontwikkelingen rondom de handelsgesprekken tussen de Verenigde Staten en de belangrijkste handelspartners.

2 uur geleden
Minder nieuwe auto's verkocht, benzineauto op zijn retour

BUNNIK (ANP) - Autoverkopers deden in de eerste helft van dit jaar geen goede zaken. De verkoop van nieuwe personenauto's daalde met 5,5 procent tot 182.680 stuks, komt naar voren uit de recentste cijfers van autobrancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging en RDC.

2 uur geleden
Staking interieurbouwers en meubelmakers definitief van de baan

UTRECHT (ANP) - De landelijke staking van meubelmakers en interieurbouwers is definitief van de baan, meldt FNV. Na maanden cao-onderhandelingen hebben de vakbondsleden van FNV ingestemd met een verbeterd eindbod van de werkgevers.

3 uur geleden
Tesla zakt op Wall Street na oplaaien ruzie tussen Musk en Trump

NEW YORK (ANP) - Tesla ging dinsdag 7,3 procent omlaag op de aandelenbeurzen in New York. De ruzie tussen Tesla-topman Elon Musk en president Donald Trump lijkt opnieuw op te laaien. Musk en Trump maakten vorige maand al openlijk ruzie, waarbij de techmiljardair afgaf op Trumps nieuwe begrotingswet die het overheidstekort flink doet oplopen.

4 uur geleden
Verfconcern AkzoNobel houdt 'altijd wat' productie in Nederland

MUMBAI/AMSTERDAM (ANP) - Verfconcern AkzoNobel blijft altijd een deel van zijn verf of coatings in Nederland produceren, maar kijkt tegelijkertijd kritisch naar de kosten en flexibiliteit in het thuisland. Dat zegt topman Greg Poux-Guillaume. Dit en vorig jaar kondigde het bedrijf de sluiting van fabrieken in Wapenveld en Groot-Ammers aan.

4 uur geleden