Groot deel terugkeerders uit buitenland gaat toch naar buiten
DEN HAAG (ANP) - De meeste mensen die tien dagen in thuisquarantaine moesten na een buitenlandreis, gaan toch naar buiten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Gedragsunit van het RIVM en de vereniging voor GGD'en, schrijft zorgminister Hugo de Jonge aan de Tweede Kamer. Het vaakst doen ze dat om boodschappen te doen.
De PVV had hem verzocht inzicht te geven in de redenen waarom mensen het quarantaine-advies niet opvolgden. Voor bijna alle landen in de wereld wordt reizen al maanden afgeraden (code oranje). Binnenkort blijft het niet bij een advies maar komt er een quarantaineplicht van tien dagen, maar alleen voor landen met een zeer hoog coronarisico. De Kamer stemt daar volgende week over. De Kamer voorziet problemen met de handhaving van de verplichting.
Van de 47.254 deelnemers aan het onderzoek, waren er 1265 in de zes weken ervoor in het buitenland geweest. Van hen was 41 procent uitgesloten van het advies voor thuisisolatie vanwege werk, school of bezoek aan familie in België of Duitsland. Ruim 12 procent ging niet naar buiten, maar wel naar een test op de vijfde dag na de inreis. Ruim 45 procent van deze terugkeerders (573 mensen) ging ondanks het advies toch naar buiten.
Het vaakst deden zij dat om boodschappen te doen (68 procent) of een frisse neus te halen (57 procent). Toch is ook één op de drie betrokkenen gaan werken (31 procent), liet 18 procent de hond uit en was 36 procent om een andere reden buiten.
De Jonge kan niet inschatten hoeveel mensen de komende zomermaanden naar het buitenland afreizen en voor wie de quarantaineplicht gaat gelden bij terugkeer. In februari waren er ongeveer 250.000 reizigers, veelal via de weg, die potentieel quarantaineplichtig zouden zijn geweest als de wet al van kracht was. De minister denkt dat het straks om veel minder mensen gaat, omdat de wet alleen geldt voor zeerhoogrisicogebieden.
Daarvan is sprake bij 500 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners per veertien dagen, gevaarlijke virusvarianten of onvoldoende surveillance. Door vaccinaties en minder besmettingen zullen er volgens De Jonge veel minder van dit soort gebieden overblijven, zeker in Europa.
Het nabelteam begint volgens De Jonge met ongeveer 1500 telefoongesprekken per week. "Stel dat bij inwerkingtreden van de wet van de eerder genoemde 250.000 inreizigers per week nog 5 procent quarantaineplichtig is, dan wordt ongeveer één op de acht inreizigers nagebeld." Alles wordt geregistreerd en doorgegeven aan de gemeenten, die de thuisblijvers kunnen controleren. De capaciteit van het controleteam kan worden opgeschaald, aldus de minister.
Meer uit Politiek
ROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De medeoprichter en oud-partijvoorzitter van de SP Hans van Hooft is overleden, meldt de partij op haar website. De partij roemt zijn betrokkenheid bij de SP en hoe hij als politicus dichtbij de mensen stond. "Hans wist dat praten over verandering slechts helpt als dat in actie wordt omgezet", schrijft de partij over zijn jaren als wethouder in Nijmegen.
1 dag geledenBRUSSEL (ANP) - Premier Rob Jetten is "heel blij" dat de EU-regeringsleiders vrijdag hebben afgesproken gezamenlijk meer te doen om illegale drugshandel tegen te gaan en ook strenger te zijn op landen die drugscriminelen faciliteren. Nederland heeft daarop aangedrongen, mede omdat Sierra Leone de veroordeelde Nederlandse drugscrimineel Bolle Jos weigert uit te leveren. Jetten is ervan overtuigd dat als Nederland en andere EU-landen steun aan het West-Afrikaanse land stopzetten, de druk wordt opgevoerd om hem uit te leveren.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob worden volgende week verhoord door de parlementaire enquêtecommissie over het coronavirus. De verhoorweek staat in het teken van het effect van de coronamaatregelen op het onderwijs.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet houdt de optie open om nieuwe kerncentrales te bouwen in de buurt van de Eemshaven in Groningen. Daar zijn twee mogelijke locaties. Ook het Zeeuwse Terneuzen staat nog op de lijst. Staatssecretaris Jo-Annes de Bat benadrukt dat er nog geen besluit is genomen.
2 dagen geleden