Groot aantal meldingen van stormschade bij hulpdiensten
DEN HAAG (ANP) - Bij de hulpdiensten in het hele land zijn vrijdag en zaterdagochtend een groot aantal meldingen van stormschade binnengekomen. Per regio gaat het om honderden meldingen. Dat geldt niet alleen voor regio's als Haaglanden en het noorden van Noord-Holland aan de kust, maar ook voor Limburg, waar code geel gold.
Een groot deel van de meldingen ging over omgewaaide bomen, losgeraakte daken, gevel- en dakplaten en andere weggewaaide materialen als straatmeubilair en zonnepanelen. Wegen en spoorlijnen werden geblokkeerd door omgewaaide bomen. Zo moest de brandweer in Haaglanden naar eigen zeggen "heel veel extra voertuigen en personeel" inzetten. Ook in Flevoland zorgde de storm voor flinke schade. Hier kwamen 320 meldingen binnen.
In Midden- en West Brabant waren dat er rond de zeshonderd, meer dan de helft uit het westen van deze regio. De piek van de storm bevond zich hier vrijdag tussen 16.00 en 18.00 uur. De meeste schade in het oosten van de regio werd gemeld tussen 17.00 en 19.00 uur.
Hoogste urgentie
In het noorden van Noord-Holland belden meer dan 310 mensen de meldkamer. In de regio Zaanstreek Waterland rukte de brandweer 376 keer uit met als hoogste urgentie meldingen in Purmerend (8 keer) en in Zaanstad (14 keer).
En hoewel in Limburg 'slechts' code geel gold, kregen de hulpdiensten zeker achthonderd meldingen, vierhonderd in het noorden en eenzelfde aantal in het zuiden van de provincie.
Ruwe schatting
Een woordvoerster van Veiligheidsregio Brabant Noord gaf aan dat er rond de 950 meldingen bij 112 zijn binnengekomen. "Veel mensen belden de gemeente", zei ze. "Veel gemeenten staan paraat om de boel op te ruimen. Zo ligt Vught bijvoorbeeld bezaaid met kleine takken." In de regio rond Eindhoven kwamen ruim honderd meldingen binnen. "Maar dat is niet meer dan een ruwe schatting, het werkelijke aantal ligt hoger omdat mensen ook hulp inriepen via lokale brandweerkazernes", zei een woordvoerder daar.
Niet alle veiligheidsregio's kunnen zaterdag een overzicht geven, sommige komen daar pas later zaterdag, zondag of zelfs maandag mee.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
7 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
8 uur geleden