Groot aantal meldingen van stormschade bij hulpdiensten
DEN HAAG (ANP) - Bij de hulpdiensten in het hele land zijn vrijdag en zaterdagochtend een groot aantal meldingen van stormschade binnengekomen. Per regio gaat het om honderden meldingen. Dat geldt niet alleen voor regio's als Haaglanden en het noorden van Noord-Holland aan de kust, maar ook voor Limburg, waar code geel gold.
Een groot deel van de meldingen ging over omgewaaide bomen, losgeraakte daken, gevel- en dakplaten en andere weggewaaide materialen als straatmeubilair en zonnepanelen. Wegen en spoorlijnen werden geblokkeerd door omgewaaide bomen. Zo moest de brandweer in Haaglanden naar eigen zeggen "heel veel extra voertuigen en personeel" inzetten. Ook in Flevoland zorgde de storm voor flinke schade. Hier kwamen 320 meldingen binnen.
In Midden- en West Brabant waren dat er rond de zeshonderd, meer dan de helft uit het westen van deze regio. De piek van de storm bevond zich hier vrijdag tussen 16.00 en 18.00 uur. De meeste schade in het oosten van de regio werd gemeld tussen 17.00 en 19.00 uur.
Hoogste urgentie
In het noorden van Noord-Holland belden meer dan 310 mensen de meldkamer. In de regio Zaanstreek Waterland rukte de brandweer 376 keer uit met als hoogste urgentie meldingen in Purmerend (8 keer) en in Zaanstad (14 keer).
En hoewel in Limburg 'slechts' code geel gold, kregen de hulpdiensten zeker achthonderd meldingen, vierhonderd in het noorden en eenzelfde aantal in het zuiden van de provincie.
Ruwe schatting
Een woordvoerster van Veiligheidsregio Brabant Noord gaf aan dat er rond de 950 meldingen bij 112 zijn binnengekomen. "Veel mensen belden de gemeente", zei ze. "Veel gemeenten staan paraat om de boel op te ruimen. Zo ligt Vught bijvoorbeeld bezaaid met kleine takken." In de regio rond Eindhoven kwamen ruim honderd meldingen binnen. "Maar dat is niet meer dan een ruwe schatting, het werkelijke aantal ligt hoger omdat mensen ook hulp inriepen via lokale brandweerkazernes", zei een woordvoerder daar.
Niet alle veiligheidsregio's kunnen zaterdag een overzicht geven, sommige komen daar pas later zaterdag, zondag of zelfs maandag mee.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
2 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
9 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
17 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
20 uur geleden