Gronings regioberaad over Nieuw Begin moet openbaar
GRONINGEN (ANP) - Volksvertegenwoordigers in Groningen willen grip houden op de besteding van de aardbevingsmiljarden, maar de manier waarop ze dat tot nu toe organiseren stuit op kritiek in Provinciale Staten. Het Regioberaad van Staten- en raadsleden over "democratische verankering" bij de vormgeving van een 'Nieuw Begin' na het gaswinningsleed vergadert vooralsnog in beslotenheid, maar dat moet volgens een meerderheid in Provinciale Staten transparanter.
Het beraad bestaat vooralsnog uit leden van de tien Groningse gemeenteraden en Provinciale Staten en is woensdag formeel opgericht met de unanieme aanname van een gemeenschappelijke regeling. Het gaat in principe niet over de inhoud van de plannen voor besteding van de 22 miljard euro rijksgeld die de komende dertig jaar beschikbaar komt om de 'ereschuld' jegens de Groningers in te lossen. Het overleg moet vooral "chaos en versplintering" voorkomen door als volksvertegenwoordiging eensgezindheid uit te stralen en zaken te verkennen en voorbereiden, aldus de Groningse BBB-fractievoorzitter Gouke Moes.
Hij is een van de drijvende krachten achter het Regioberaad, waarin hij samen met GroenLinks-collega Stephanie Bennett zitting heeft. Zij verwachten dat binnenkort de drie Noord-Drentse aardbevingsgemeenten en mogelijk ook de waterschappen toetreden.
Niets geheims aan
Dan zou ook moeten worden besloten de vergaderingen openbaar te laten plaatsvinden, waar een Statenmeerderheid zich woensdag voor uitsprak. Er is niets geheims aan het regioberaad, aldus Moes, maar beslotenheid kan volgens hem nuttig zijn als je vrijelijk kunt sparren. Bijvoorbeeld met uitgenodigde bestuurders zoals staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) of de aangestelde 'kwartiermakers' voor de sociale en economische agenda voor de komende jaren.
Het regioberaad is mede ingegeven door onvrede over het Nationaal Programma Groningen (NPG), dat sinds vijf jaar probeert de brede welvaart in Groningen vooruit te helpen met een startkapitaal van 1,15 miljard euro van het Rijk. Volgens de provinciale politiek stelt het NPG-bestuur ten onrechte voorwaarden en zou democratische controle ontbreken. Dat dat anders moet bij de besteding van de Nij Begun-miljarden wordt breed gedeeld in het Noorden. 'Gasgedeputeerde' Susan Top wees op het belang dat de input van raden en Staten optimaal wordt meegenomen bij de plannen en beloofde hen zo goed mogelijk van informatie te voorzien.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
21 uur geleden