Gronings regioberaad over Nieuw Begin moet openbaar
GRONINGEN (ANP) - Volksvertegenwoordigers in Groningen willen grip houden op de besteding van de aardbevingsmiljarden, maar de manier waarop ze dat tot nu toe organiseren stuit op kritiek in Provinciale Staten. Het Regioberaad van Staten- en raadsleden over "democratische verankering" bij de vormgeving van een 'Nieuw Begin' na het gaswinningsleed vergadert vooralsnog in beslotenheid, maar dat moet volgens een meerderheid in Provinciale Staten transparanter.
Het beraad bestaat vooralsnog uit leden van de tien Groningse gemeenteraden en Provinciale Staten en is woensdag formeel opgericht met de unanieme aanname van een gemeenschappelijke regeling. Het gaat in principe niet over de inhoud van de plannen voor besteding van de 22 miljard euro rijksgeld die de komende dertig jaar beschikbaar komt om de 'ereschuld' jegens de Groningers in te lossen. Het overleg moet vooral "chaos en versplintering" voorkomen door als volksvertegenwoordiging eensgezindheid uit te stralen en zaken te verkennen en voorbereiden, aldus de Groningse BBB-fractievoorzitter Gouke Moes.
Hij is een van de drijvende krachten achter het Regioberaad, waarin hij samen met GroenLinks-collega Stephanie Bennett zitting heeft. Zij verwachten dat binnenkort de drie Noord-Drentse aardbevingsgemeenten en mogelijk ook de waterschappen toetreden.
Niets geheims aan
Dan zou ook moeten worden besloten de vergaderingen openbaar te laten plaatsvinden, waar een Statenmeerderheid zich woensdag voor uitsprak. Er is niets geheims aan het regioberaad, aldus Moes, maar beslotenheid kan volgens hem nuttig zijn als je vrijelijk kunt sparren. Bijvoorbeeld met uitgenodigde bestuurders zoals staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) of de aangestelde 'kwartiermakers' voor de sociale en economische agenda voor de komende jaren.
Het regioberaad is mede ingegeven door onvrede over het Nationaal Programma Groningen (NPG), dat sinds vijf jaar probeert de brede welvaart in Groningen vooruit te helpen met een startkapitaal van 1,15 miljard euro van het Rijk. Volgens de provinciale politiek stelt het NPG-bestuur ten onrechte voorwaarden en zou democratische controle ontbreken. Dat dat anders moet bij de besteding van de Nij Begun-miljarden wordt breed gedeeld in het Noorden. 'Gasgedeputeerde' Susan Top wees op het belang dat de input van raden en Staten optimaal wordt meegenomen bij de plannen en beloofde hen zo goed mogelijk van informatie te voorzien.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) roept werkgevers op om hun personeel niet te dwingen naar het werk te komen bij deze hitte. "Ik vraag hen coulant te zijn." Volgens hem zijn heel veel werkgevers dat ook al. "En werknemers: denk vooral aan jezelf. Als je je er niet comfortabel bij voelt, hoef je van deze minister niet naar het werk te komen."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
1 dag geleden