Groningers in oktober bijeen om einde gaswinning te markeren
GRONINGEN (ANP) - Groningers kunnen op zaterdag 5 oktober vieren of gedenken dat de gaswinning die zoveel ellende heeft aangericht is gestopt. Dat markeringsmoment krijgt als motto 'Vanuit hier', maakte gedeputeerde Susan Top (Mijnbouw) bekend in een vergadering van Provinciale Staten.
Op de manifestatie is ruimte voor muziek, sport, theater en andere activiteiten. De kosten van ruim 1 miljoen euro worden (vooralsnog) gedeeld door het Rijk en de provincie. Belangrijk doel van het provinciebestuur is het gemeenschapsgevoel in en rond het aardbevingsgebied te bevorderen, niet zozeer met een feestje als wel met een dag van solidariteit.
"Wat ons is overgekomen is ongekend en uniek, tienduizenden Groningers werden geconfronteerd met scheuren in hun huizen, duizenden moesten verhuizen. De stress die dat met zich meebrengt, is nauwelijks te meten, al tien jaar lang", aldus Top, oud-secretaris van het Groninger Gasberaad.
Animo
"Nog niet zo lang geleden geloofde geen Groninger dat de winning zou worden stopgezet, maar inmiddels zijn we voorzichtig begonnen met een nieuw begin", zei de gedeputeerde. "Sommigen zijn teruggekeerd naar hun woningen en willen de draad weer oppakken. Anderen moeten nog verhuizen of weten nog niet waar ze aan toe zijn. Nu markeren we waar we staan, wat er is bereikt. Het is ook mooi ze een keer iets te geven." Er is op 5 oktober ook ruimte voor eigen initiatieven van inwoners. Vervoer kan worden geregeld.
Het CDA vroeg zich af of Groningers wel zitten te wachten op zo'n evenement "als ze nog midden in de sores zitten". Top pareerde dat "de manifestatie is bedoeld voor alle Groningers, maar wie nog moe en murw is, hoeft niet. Voor de een is het een feestje, voor de ander een herdenking of hart onder de riem. De sociale cohesie staat enorm onder druk in de dorpen en wijken. Vanuit hier bouwen we zoiets als de Dag van de Groninger."
Hoop op verhogingen
De provinciale reservering van 5,4 ton is nogal hoog, klaagde het CDA verder. De partij vindt dat het Rijk voor alle kosten zou moeten opdraaien, maar kreeg geen steun van andere partijen. Gedeputeerde Top zei goede hoop te hebben dat de nieuwe staatssecretaris Eddie van Marum (Herstel Groningen, BBB) de rijksbijdrage verhoogt. Maar ze kan nog niets garanderen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
8 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
20 uur geleden