Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Groep jongeren zorgt weer voor onrust in Urk

Groep jongeren zorgt weer voor onrust in Urk

URK (ANP) - Een groep jongeren heeft zaterdagavond weer voor onrust gezorgd in Urk. Ondanks een samenscholingsverbod verzamelden ze zich rond 23.30 uur bij een rotonde in het dorp en staken zwaar vuurwerk af, meldde Omroep Flevoland. Maar tot grote ongeregeldheden kwam het volgens de regionale zender niet. De Urkse burgemeester Cees van den Bos liet via Twitter weten terug te kijken "op een rustige avond" en spreekt van "het begin van de weg die we met elkaar moeten afleggen."

"Met een geringe politie-inzet en de cruciale inzet van de Ouderwacht is het rustig gebleven", aldus Van den Bos. "Daar zijn we dankbaar voor. Als iedereen komende weken de schouders er onder zet komen we er."

Een woordvoerster van de politie wilde in de nacht van zaterdag op zondag niets kwijt over de situatie op het voormalige eiland. "Morgen maken we de balans op. Daar laten we het voor nu bij."

Inwoners van Urk gingen zaterdagavond op straat patrouilleren om jongeren te weerhouden van het gooien met zwaar vuurwerk. Vrijwel de voltallige Urker gemeenteraad sloot zich daarbij aan. In de afgelopen week hebben kerken, scholen en sportclubs de jeugd opgeroepen om te stoppen met de vuurwerkrellen. Sportcoaches en leraren hebben pupillen rechtstreeks en digitaal aangesproken.

Lange tijd bleef het rustig op straat, maar aan het einde van de avond ging het toch weer mis. Volgens Omroep Flevoland mengden agenten zich tot middernacht onder de jongeren, hielden gesprekken met hen, maar grepen niet in als er met vuurwerk werd gegooid. Uiteindelijk verlieten steeds meer jongeren de rotonde en keerde de rust terug.

De afgelopen weekenden liep het een aantal keren uit flink uit de hand in Urk. De ME moest optreden tegen groepen jongeren en werd bekogeld met flessen, stenen en vuurwerk.

Meer uit Binnenland

Code geel vanwege onweersbuien in het oosten

DE BILT (ANP) - In het gehele oostelijke deel van Nederland kunnen onweersbuien voor overlast zorgen, meldt het KNMI. Die kunnen gepaard gaan met hagel en windstoten.

1 uur geleden
Minder broeikasgassen uitgestoten in eerste kwartaal 2026

DEN HAAG (ANP) - De uitstoot van broeikasgassen was in het eerste kwartaal van 2026 minder dan een jaar eerder. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek en het RIVM op basis van voorlopige cijfers. In het begin van dit jaar was de uitstoot ruim 5 procent minder dan in dezelfde periode in 2025.

4 uur geleden
Hulporganisatie: twaalf mensen slapen op buitenterrein Ter Apel

TER APEL (ANP) - In de nacht van dinsdag op woensdag brengen twaalf asielzoekers de nacht door op het voorterrein van het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dat meldt hulporganisatie MiGreat.

7 uur geleden
Luchtalarm blijft, Defensie betaalt mee aan nieuw netwerk

DEN HAAG (ANP) - Het luchtalarm blijft bestaan. Er komt een nieuw sirenenetwerk in samenwerking met Defensie. Dat meldt justitieminister David van Weel (VVD). In een brief spreekt hij van een "nieuw innovatief sirenenetwerk dat aansluit bij de eisen van deze tijd". Het moet ook landelijk bediend kunnen worden.

16 uur geleden
Ook 500 inwoners Nijmegen mogen halfjaar gratis met de trein

NIJMEGEN (ANP) - Vijfhonderd inwoners van Nijmegen mogen vanaf 1 september een halfjaar gratis met de trein reizen, zowel in de spits als daarbuiten. De gemeente doet mee aan een proef van de NS. Die is bedoeld om "mobiliteitsongelijkheid tegen te gaan en beter inzicht te krijgen in de reisbehoefte van mensen voor wie reiskosten een drempel zijn".

18 uur geleden
Kamerleden: noem misbruikchatgroepen georganiseerde misdaad

DEN HAAG (ANP) - Deelnemers van besloten chatgroepen waarin beelden van seksueel misbruik worden uitgewisseld, moeten harder worden aangepakt, vinden Kamerleden van links tot rechts. Tijdens het wekelijkse vragenuur klonk meermaals de roep om deelname aan zo'n groep aan te merken als georganiseerde misdaad. Justitieminister David van Weel is bereid deze optie te onderzoeken en is net als Kamerleden geschokt door de zedenzaak die vorige week aan het licht kwam.

19 uur geleden
Eis 4 jaar tegen ex-politieman voor verkrachting 17-jarig meisje

UTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag vier jaar cel geƫist tegen twee mannen voor de verkrachting van een 17-jarig meisje in Nieuwegein, in de nacht van 18 op 19 oktober vorig jaar. Een van hen, Walco B. (45), werkte destijds als politieman bij het korps Midden-Nederland. Hij is inmiddels ontslagen.

20 uur geleden