GroenLinks-leider Klaver: deze nederlaag doet pijn
DEN HAAG (ANP) - GroenLinks-leider Jesse Klaver noemt zijn verkiezingsnederlaag pijnlijk. "We zijn gewend geraakt de afgelopen jaren aan winnen, en het verlies doet pijn." Wel wil hij aanblijven als fractievoorzitter van GroenLinks. Eventuele deelname aan een volgend kabinet sluit Klaver niet uit, maar erop vooruitlopen wil hij evenmin. "Het is nog te vroeg voor allerlei analyses."
Klaver denkt vooral aan zijn fractie in de Tweede Kamer, die nu nog uit veertien mensen bestaat maar volgens de exitpolls straks nog maar uit acht. "Deze uitslag betekent ook dat collega's niet terugkomen, en dat doet pijn."
GroenLinks richtte zich in de campagne vooral op het klimaat, maar ook op linkse, progressieve samenwerking. Klaver printte zelfs posters met de voornamen van de partijleiders van concurrenten op links. Die andere partijen reageerden daar weinig enthousiast op. Of die insteek in de campagne GroenLinks zetels heeft gekost, weet Klaver nog niet. "Op de vragen: wat is niet goed gegaan? Wat kon beter? Daar komen nog antwoorden op. Dat komt allemaal nog, dat gaan we nu niet doen." Hij zegt wel blij te zijn met de winst van D66.
Verantwoordelijkheid nemen
Klaver vindt dat de grote winnaars van de verkiezingen, VVD en D66, het voortouw moeten nemen in de komende formatie. Of GroenLinks straks zal aanschuiven, laat Klaver nu nog in het midden. Wel vindt hij dat "iedere partij verantwoordelijkheid moet nemen". Zijn eigen partij staat al langer te popelen om deel te nemen aan een nieuwe regering.
Hoe het nu verder moet met GroenLinks, daar wil Klaver nu nog niet over nadenken. Wel zal hij zelf nog een belangrijke rol spelen. "Ik ga door", zegt hij over het fractievoorzitterschap in de Tweede Kamer. "De strijd die wij voeren voor de aanpak van klimaatverandering en het bestrijden van ongelijkheid is onverminderd groot, en onverminderd actueel. Daar blijf ik mij voor inzetten met GroenLinks."
Meer uit Politiek
ROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
24 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De medeoprichter en oud-partijvoorzitter van de SP Hans van Hooft is overleden, meldt de partij op haar website. De partij roemt zijn betrokkenheid bij de SP en hoe hij als politicus dichtbij de mensen stond. "Hans wist dat praten over verandering slechts helpt als dat in actie wordt omgezet", schrijft de partij over zijn jaren als wethouder in Nijmegen.
1 dag geledenBRUSSEL (ANP) - Premier Rob Jetten is "heel blij" dat de EU-regeringsleiders vrijdag hebben afgesproken gezamenlijk meer te doen om illegale drugshandel tegen te gaan en ook strenger te zijn op landen die drugscriminelen faciliteren. Nederland heeft daarop aangedrongen, mede omdat Sierra Leone de veroordeelde Nederlandse drugscrimineel Bolle Jos weigert uit te leveren. Jetten is ervan overtuigd dat als Nederland en andere EU-landen steun aan het West-Afrikaanse land stopzetten, de druk wordt opgevoerd om hem uit te leveren.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob worden volgende week verhoord door de parlementaire enquêtecommissie over het coronavirus. De verhoorweek staat in het teken van het effect van de coronamaatregelen op het onderwijs.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet houdt de optie open om nieuwe kerncentrales te bouwen in de buurt van de Eemshaven in Groningen. Daar zijn twee mogelijke locaties. Ook het Zeeuwse Terneuzen staat nog op de lijst. Staatssecretaris Jo-Annes de Bat benadrukt dat er nog geen besluit is genomen.
2 dagen geleden