GroenLinks en D66 willen Klimaatwet aanscherpen
DEN HAAG (ANP) - GroenLinks en D66 willen de Klimaatwet aanscherpen. Daarin staat dat de uitstoot van broeikasgassen in 2030 minimaal 49 procent minder moet zijn ten opzichte van 1990. Beide partijen werken aan een initiatiefwet om daar minimaal 55 procent van te maken.
In het regeerakkoord is die 49 procent vastgelegd. Dat was een compromis tussen de vier coalitiepartijen. Wel beloofde het kabinet in Europa het voortouw te nemen om het doel op 55 procent te krijgen. Minder CO2 moet de opwarming van de aarde en verandering van klimaat tegengaan.
De Europese Commissie lijkt ook richting 55 procent te gaan. Om Brussel over de streep te trekken zou Nederland volgens regeringspartij D66 en oppositiepartij GroenLinks het goede voorbeeld moeten geven door de eigen klimaatdoelstelling te verhogen.
Tempo maken
Volgens Jesse Klaver (GroenLinks) betekent aanscherping van de wet dat er meer moet gebeuren. "Denk aan internationale treinen goedkoper maken dan vliegtuigen, snellere inkrimping van de bio-industrie en krachtige CO2-belasting voor de industrie."
Rob Jetten van D66 zegt dat het klimaatprobleem niet minder urgent is geworden door de coronacrisis en dat er tempo moet worden gemaakt. "Als wij de kar trekken in Europa kunnen we ook als eerste de vruchten plukken van de overgang naar die nieuwe en schone economie."
De Tweede Kamer stemde eind 2018 met een grote meerderheid in met de Klimaatwet. Het oorspronkelijke plan was van GroenLinks en PvdA uit 2015. De vier coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie sloten zich aan bij het wetsvoorstel, net als SP en 50PLUS.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
22 uur geleden