GroenLinks: einde belastingvoordeel nieuwe ouders nu onacceptabel
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oppositiepartij GroenLinks "onacceptabel" dat het belastingvoordeel voor werkende ouders van jonge kinderen verdwijnt per 2025, terwijl ouders pas vanaf twee jaar later genieten van bijna gratis kinderopvang. De partij "eist dat de bezuiniging van tafel gaat".
De zogenoemde inkomensafhankelijke combinatiekorting scheelt stellen of alleenstaanden rond de 2500 euro per jaar, maar het kabinet wil hier van 2025 vanaf. Tegenover het verdwijnen van de belastingkorting, staan de plannen van het kabinet om kinderopvang vrijwel gratis te maken. Hoewel die plannen zijn vertraagd, en pas vanaf 2027 ingaan, verdwijnt het belastingvoordeel wel al in 2025, bevestigde minister Karien van Gennip van Sociale Zaken vorige week tijdens een debat.
Dat betekent dat ouders tussen 2025 en 2027 (wanneer kinderopvang vrijwel gratis moet zijn) financieel een stuk minder goed uitkomen. GroenLinks spreekt van een "gezinsboete" die van tafel moet volgens de partij. "Het kabinet belooft werkende ouders vooruitgang, maar ze gaan er in werkelijkheid keihard op achteruit", zegt partijleider Jesse Klaver. "En dat in een tijd waarin veel gezinnen het al moeilijk hebben."
Tweede Kamerlid Tom van der Lee van GroenLinks was vorige week tijdens het debat al fel op de plannen van het kabinet. Dinsdag wordt het debat in de Tweede Kamer vervolgd. GroenLinks wil dat de bewindsvrouw "uitvoerig ingaat op de kritiek die de partij vorige week al op de afschaffing van de belastingkorting heeft geleverd".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
4 uur geleden