Groeiend animo voor acties in horeca
AMSTERDAM (ANP) - De animo voor acties waarbij horecagelegenheden ondanks lockdownregels toch opengaan groeit, nu is uitgelekt dat deze branche nog op slot blijft wegens de aantallen coronabesmettingen. Sommige gemeenten gaan het tijdelijk gedogen als eetgelegenheden en restaurants drankjes of eten gaan serveren, omdat dit als protest gezien kan worden. Maar een restaurant in Ommen gaat radicaler te werk en kondigt aan de deuren permanent te openen.
"Wij gaan zaterdag open en blijven dat ook", zegt Ruben Strating van restaurant en bar De Vrienden in Ommen. "We hebben tot nu toe alleen maar goede reacties gekregen. Ik zit tot aan mijn nek volgeboekt."
Strating is van plan alleen gasten voor het restaurantgedeelte van zijn zaak te ontvangen, die aan tafels kunnen plaatsnemen met voldoende afstand van anderen. Hij verwacht dat de gemeente wel zal optreden tegen de actie, maar bang voor een boete is hij niet. "Ik ben na twee jaar ellende het stadium van bang zijn wel voorbij. In vind niet dat je ons gesloten kan houden als in de rest van Europa de horeca wel open kan."
Zaken toch open
De Gedeputeerde Staten van Overijssel pleitte woensdag al voor een minder strenge lockdown. Strating ziet daarin bewijs dat de roep voor heropening van gesloten bedrijven breed gedeeld wordt.
De voorzitter van de Overijsselse afdeling van KHN, Geerlof Kanis, hoort en ziet dat horecazaken in meerdere gemeenten in de provincie zaterdag opengaan. Dat gebeurt in overleg met de gemeenten, die het onder het mom van protestactie kortstondig willen gedogen. Onder andere in het Twentse Tubbergen staat zo'n actiedag op het programma, schrijft de regionale krant Tubantia. Zelf is Kanis niet van plan zijn Grand Café Centraal in Haaksbergen te openen, omdat het inslaan van voorraden voor één dag ondoenlijk is. "En persoonlijk ben ik van mening dat je meer opschiet met overleg."
Groei
In het Limburgse Valkenburg gaan horecabedrijven vrijdag samen met winkeliers bij wijze van protest open, ondanks dat die laatste groep ondernemers volgens uitgelekte berichten versoepelingen tegemoet kan zien. Volgens initiatiefneemster Peggy Michielsen willen veel horecaondernemers meedoen. "In de appgroep heeft nog maar één ondernemer gezegd niet mee te willen doen."
Horecatycoon Laurens Meyer met verspreid over Nederland tientallen horecazaken, heeft wel oren naar een grootschalige protestactie waarbij restaurants en cafés weer opengaan. 140 regionale afdelingen van KHN hebben een oproep ondertekend om ook de horeca te openen als winkels uit de lockdown mogen, en volgens Meyer wordt er overlegd of er ook acties komen. "De actiebereidheid groeit heel hard. Als ze besluiten iets te doen, dan doen wij mee."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
7 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
13 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
18 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
20 uur geleden