Greenpeace: we willen meedenken, niet onderhandelen
DEN BOSCH (ANP) - Greenpeace is bereid om met het kabinet en bemiddelaar Johan Remkes mee te denken over manieren om de uitstoot van stikstof te verminderen. "Maar we gaan niet onderhandelen. We hebben 1,5 jaar geleden het kabinet gesommeerd vaart te maken. We hebben het er al zestig jaar over. Remkes was nog aan het knikkeren in zijn korte broek, toen hadden we het al over stikstof. Op een gegeven moment moet je door", zei directeur Andy Palmen van de milieuorganisatie bij aankomst voor het overleg, dat op het provinciehuis in Den Bosch wordt gehouden.
Greenpeace zegt met Remkes te willen praten over praktische kanten van het stikstofbeleid. Palmen: "Hoe doe je dat nou met de Rabobank, hoe gaat die meebetalen? Hoe gaan andere partijen zorgen dat die boer een goede boterham kan verdienen, ook met minder vee?"
Veel natuurorganisaties vrezen dat Remkes de deur open wil zetten voor afzwakking van de kabinetsplannen. Dat willen ze voorkomen. "Het stikstofprobleem is bij Europa, het kabinet, de provincies, bij elke natuurorganisatie, bij de financiële sector, bij de voedingsmiddelenindustrie, bij de landbouwbedrijven, bij supermarkten en ook bij elke boer al decennia bekend. Iedereen wist dat het moment dat de landbouw moest hervormen onvermijdelijk zou komen. Dat moment is nu", zeggen Greenpeace, Natuurmonumenten, Vogelbescherming, LandschappenNL, Milieudefensie, Wereld Natuur Fonds, Stichting Natuur & Milieu, Natuur en Milieufederaties, Vlinderstichting, Zoogdiervereniging, Ravon en Floron maandag in een gezamenlijke verklaring.
Remkes
Ruim een week geleden spraken Remkes en enkele kabinetsleden, onder wie premier Mark Rutte, in Utrecht met landbouworganisaties. Nu ontbreekt Rutte. Palmen vindt dat jammer en vreemd. "Het is tekenend voor hoe omgegaan wordt met dit dossier: met de boeren praat de premier wel en als de natuur aan tafel zit, slaat hij over." Stikstofminister Christianne van der Wal en klimaatminister Rob Jetten schuiven maandag wel aan bij Remkes en de milieuorganisaties.
Naast Greenpeace sluiten onder meer Mobilisation for the Environment (MOB), Natuurmonumenten, Milieudefensie en LandschappenNL aan. Bram van Liere van Milieudefensie pleit ervoor om de stikstofcrisis integraal met de klimaatcrisis aan te pakken. Johan Vollenbroek van MOB zegt te verwachten dat de stikstofdoelen vastgesteld in de wet overeind zullen blijven. "Anders hebben we in Nederland een groot probleem."
Jetten laat bij aankomst weten het gesprek met de organisaties open in te gaan. Hij wil vooral luisteren naar wat de partijen te melden hebben. Van der Wal zegt dat het kabinet het belangrijk vindt dat de stikstofdoelen behaald worden in 2030. "Dat is niet omdat we dat zo leuk vinden, maar de natuur kan niet wachten. Ook lopen we anders in juridische zin echt vast", aldus de stikstofminister. In de Europese Unie is afgesproken dat lidstaten de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen verder moeten verminderen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
5 uur geleden