Greenpeace spant kort geding tegen staat aan om stikstofuitstoot
AMSTERDAM (ANP) - Greenpeace spant een kort geding aan tegen de Nederlandse overheid om snel de stikstofuitstoot te verminderen. Er loopt al maanden een rechtszaak van Greenpeace om het Nederlandse stikstofbeleid, maar als de staat pas na het vonnis in die zaak in actie komt, is dat volgens de milieuorganisatie "te laat".
"Dit zijn rechtszaken die we niet willen starten", zegt Greenpeace-directeur Andy Palmen over het kort geding. "Maar we zien geen andere mogelijkheid omdat de overheid niet met maatregelen komt die de meest kwetsbare natuur wel kunnen redden."
Vorig jaar juli begon Greenpeace een uitgebreidere bodemprocedure om te zorgen dat de staat de stikstofneerslag op de meest kwetsbare natuur voor 2025 en 2030 drastisch vermindert. Veel natuur is nog gevoeliger voor stikstof dan gedacht, meldt Greenpeace zaterdag. Het is daarom nodig dat de overheid onmiddellijk in actie komt. Met het kort geding wil Greenpeace de staat dwingen om al voor het vonnis in de bodemprocedure met een concreet beleidsplan en extra maatregelen te komen.
Kwetsbare gebieden
Een gespecialiseerde taakgroep concludeerde al twee jaar geleden dat bij sommige kwetsbare natuurgebieden voor eind 2025 actie nodig is. Het gaat bijvoorbeeld om oude eikenbossen en stuifzandheide. Te veel stikstof kan slecht uitpakken voor vogels, die door calciumgebrek sneller hun pootjes breken en eieren leggen met dunnere schalen.
Greenpeace krijgt bij het kort geding steun van milieuorganisaties als Mobilisation for the Environment (MOB), Milieudefensie en het Wereld Natuur Fonds (WNF).
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
17 uur geleden