Greenpeace eist in rechtszaal ambitieus stikstofplan van overheid
DEN HAAG (ANP) - Met een kort geding wil Greenpeace de overheid dwingen tot het maken van een plan om de stikstofbelasting van de natuur op korte termijn fors te verlagen. De milieuorganisatie wijst ter onderbouwing op onderzoek van onder meer het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), waar vorig jaar uit bleek dat de wettelijk vastgelegde doelen nog buiten bereik zijn. Het eerste tussendoel dat gemist dreigt te worden, is niet ver weg meer. Eind volgend jaar mag geen te grote hoeveelheid stikstof meer neerdalen in 40 procent van de natuurgebieden die daar gevoelig voor zijn.
"Dit zijn rechtszaken die we niet willen starten", zei Greenpeace-directeur Andy Palmen eerder over het kort geding. "Maar we zien geen andere mogelijkheid, omdat de overheid niet met maatregelen komt die de meest kwetsbare natuur wel kunnen redden."
De milieuorganisatie voorziet "ingrijpende en mogelijk gedwongen maatregelen" als de rechtbank de eisen toewijst. Vooral de veehouderij zal daardoor worden geraakt. Precies om dat te voorkomen heeft stichting Stikstofclaim zich ook gemeld als partij in de zaak. Deze organisatie is juist fel tegen strengere stikstofregels, zeker als die boeren raken. "Je mag er in zo'n zaak niet op vertrouwen dat de Staat de belangen van de boeren verdedigt", stelt Stikstofclaim.
Greenpeace vindt overigens niet dat de overheid alleen in de landbouw moet ingrijpen. Ook het verkeer, de industrie en de luchtvaart moeten minder gaan uitstoten, stelt de organisatie. Boeren die moeten stoppen moeten bovendien "op een rechtvaardige manier door de overheid worden gecompenseerd", stelt Greenpeace.
De rechtbank in Den Haag behandelt de zaak. Daar loopt ook al een uitgebreidere bodemprocedure over het stikstofbeleid. Greenpeace wil daar echter niet op wachten. "Als de Staat pas na het eindvonnis van de rechtbank in actie komt, is dat voor de meest kwetsbare natuur te laat."
Meer uit Binnenland
SCHIEDAM (ANP) - Er is opnieuw een jong kind uit een openstaand raam gevallen. Dit keer gaat het om een kindje van 1,5 jaar oud. De dreumes viel vanaf de derde verdieping op de Van Heuven Goedhartstraat in Schiedam en is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
5 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
6 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
6 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
8 uur geleden