Gratis ov-kaartjes voor lage inkomens in regio Amsterdam
AMSTERDAM (ANP) - In de regio Amsterdam kunnen huishoudens met lage inkomens vanaf maandag acht gratis ov-kaarten aanvragen waarmee ze anderhalf uur kunnen reizen. Die actie heeft de Vervoerregio Amsterdam opgezet in samenwerking met vervoerders GVB, EBS en Connexxion, vanwege de gestegen ov-tarieven. In totaal kan de vervoersregio ruim 730.000 gratis kaarten verdelen.
De kaartjes zijn bedoeld voor iedereen die tot 130 procent van het minimuminkomen verdient, maar iedereen kan de kaarten aanvragen via www.gratis-ov.nl. Dat bevestigt een woordvoerder van de vervoerregio na bericht van AT5 . "We hebben er voor gekozen om de website zo toegankelijk mogelijk te maken. Enerzijds omdat het vanwege privacyregels niet mogelijk is om te toetsen op inkomen. En anderzijds zodat het zo makkelijk mogelijk is voor mensen om de gratis kaarten aan te vragen. We gaan uit van het goede van de mens en hopen dat alleen de mensen die het nodig hebben de gratis kaarten aanvragen", aldus de woordvoerder. De kaarten worden ook vergeven via voedselbanken, kringloopwinkels en andere maatschappelijk betrokken organisaties.
De ov-kaartjes zijn geldig in de bus, tram en metro in de veertien gemeenten van de regio. Er zijn nog ruim 600.000 gratis kaartjes beschikbaar. "Dat betekent dat er inmiddels al 100.000 kaartjes zijn aangevraagd", aldus de woordvoerder van de vervoerregio.
Geen structurele oplossing
Afgelopen jaar stegen de prijzen voor het ov gemiddeld met 7,24 procent door hogere energiekosten, lonen en inflatie. "We zijn blij dat we nu deze gratis ov-kaarten kunnen uitdelen", aldus vervoerswethouder en voorzitter van de vervoerregio Melanie van der Horst. "Ik realiseer me dat het helaas geen structurele oplossing voor stijgende tarieven is, maar ik hoop dat we hiermee toch een bijdrage kunnen leveren aan huishoudens die het moeilijk hebben. Intussen blijven wij bij het Rijk er op aandringen de btw op ov-kaartjes af te schaffen."
Onder de Vervoerregio vallen de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad.
Meer uit Binnenland
TER APEL (ANP) - Afgelopen nacht hebben 106 asielzoekers voor wie geen plek was in het aanmeldcentrum in Ter Apel geslapen in de nachtopvang in de Wijk. Nog eens 13 mensen zijn opgevangen in hotel Lumen in Zwolle. Vijf mensen bleven achter op het voorterrein in Ter Apel. Dat meldt het Rode Kruis.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De herstelwerkzaamheden aan de flat in Amsterdam Nieuw-West waar in de nacht van donderdag op vrijdag een zware explosie plaatsvond, zijn ook zaterdag nog gaande. Dat meldt woningcorporatie Stadgenoot, die appartementen in het flatgebouw aan de Osdorper Ban verhuurt.
1 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Bij rellen bij het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede heeft de politie vrijdagavond zeven mensen opgepakt. Er zijn volgens politie en gemeente zware vernielingen aangebracht aan het gemeentehuis. De mobiele eenheid is in actie gekomen. De gemeente spreekt van "verschrikkelijke" misdragingen. Burgemeester Petra Doornenbal: "Zelfs als je denkt dat de bodem is bereikt, blijkt de rel-avond van vrijdag 5 juni niet de ondergrens te zijn geweest."
2 uur geledenWOERDEN (ANP) - Het treinverkeer rond Woerden is in de nacht van vrijdag op zaterdag weer opgestart. Door een brand in een transformatorhuisje kwamen vrijdagmiddag drie treinen op het spoor stil te staan. Zo'n 1300 reizigers moesten worden geëvacueerd en dat duurde tot in de avond.
4 uur geledenZWOLLE (ANP) - Een groep van zo'n tien asielzoekers bij aanmeldcentrum Ter Apel is vrijdagavond in een bus naar Zwolle vertrokken. Dat gebeurde omdat de nachtopvang in De Wijk al vol zit, meldt een woordvoerster van de gemeente Zwolle.
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Hulpdiensten zoeken niet meer naar mensen onder het puin van de flat in Amsterdam, waar in de nacht van donderdag op vrijdag een zware explosie was. In de afgelopen uren is niemand meer gevonden, meldt de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland vrijdagavond laat.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De storing met het asielsysteem Eurodac is opgelost. Dat laat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vrijdagavond laat weten. De storing was op de dag dat het Europese migratiepact in werking trad.
13 uur geleden