Grapperhaus vindt rapport over wanbeleid bij politie 'indringend'
DEN HAAG (ANP) - "Indringend", zo noemt demissionair justitieminister Ferd Grapperhaus het rapport van de Inspectie Justitie en Veiligheid over het politie-onderdeel Dienst Landelijke Informatieorganisatie (DLIO). Jarenlang wanbeleid zorgde voor grote risico's in de opsporing van onder anderen terroristen, leidde tot een slecht imago van de Nederlandse politie en schade voor werknemers.
De vertegenwoordiging van de Nederlandse politie in sommige landen was inderdaad "kwalitatief onvoldoende", aldus Grapperhaus. Details over de risico's die zijn ontstaan, zoals specifieke operaties en trajecten, kan de minister "in het openbaar" niet noemen. Hij benadrukt dat het kabinet afgelopen jaren "vanwege het belang van de internationale opsporing" extra geld heeft geïnvesteerd in de dienst, maar het rapport van de Inspectie vraagt om "nadere maatregelen".
De DLIO is de informatiedienst van de politie. Kerntaken van de dienst zijn onder meer het verwerken van rechtshulpverzoeken en internationale informatie-uitwisseling, waaronder over terroristische dreigingen. De dienst kampte met ICT-problemen en een personeelstekort, maar stelde tegelijkertijd een groot aantal nieuwe beleidsplannen op. Dat leidde tot verwarring over taken en onderlinge spanningen. De Inspectie heeft het over signalen van machtsmisbruik, vriendjespolitiek en discriminatie.
Vertrouwen herstellen
Volgens Grapperhaus is het management van de dienst inmiddels grotendeels vernieuwd. "Het nieuwe management heeft als belangrijkste opdracht om het vertrouwen tussen de medewerkers en hun leidinggevende te herstellen." De Inspectie wordt volgens Grapperhaus op de hoogte gehouden van de maatregelen "ter bevordering van het welzijn van medewerkers".
Als het onderzoek iets duidelijk maakt, dan is het dat medewerkers hebben geleden onder de situatie, stelt Jannine van den Berg, politiechef van de Landelijke Eenheid, waar de DLIO onder valt. Ze voelt zich "verantwoordelijk" voor de problemen die de Inspectie omschrijft. "Voor al onze collega’s moet een goede werkomgeving, met de juiste middelen en duidelijke taakopdracht vanzelfsprekend zijn. Aandacht is wat mij betreft het sleutelwoord." Van den Berg zegt dat eind volgend jaar "de basis op orde" moet zijn en de tevredenheid van de werknemers moet zijn toegenomen.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
29 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
32 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
10 uur geleden