Grapperhaus staat open voor latere avondklok
UTRECHT (ANP) - Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) ziet wel wat in het voorstel van de burgemeesters om de avondklok een uur naar achteren te verschuiven. Dat zei hij maandag na overleg met de burgemeesters in het Veiligheidsberaad.
De burgemeesters dringen aan op wijziging van de avondklok. Het weer wordt beter en het blijft langer licht. Bovendien gaat komend weekeinde de zomertijd in. Mensen willen naar buiten en dat geeft een grotere druk op de handhaving, verklaart beraadsvoorzitter Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen.
"De combinatie langer licht en mooi weer, maakt dat mensen naar buiten gaan. Hoe goed is zo’n maatregel dan te handhaven en in hoeverre draagt het bij aan het bestrijden van het virus", zegt Bruls verder over hun afweging. Ook de ramadan speelt in dit voorstel mee.
Serieuze optie
Grapperhaus noemde het verzoek van de 25 voorzitters van de veiligheidsregio's een "begrijpelijke, beargumenteerde suggestie". In Den Haag wordt het voorstel een "serieuze optie" genoemd. Dinsdag hakt het kabinet de knoop door.
De minister gaat deze week nog in overleg met meerdere moslimorganisaties om te praten over de gevolgen van de avondklok voor onder meer het avondgebed. Hij wil met ze bespreken over "wat er op ons afkomt". "De piek van de derde golf komt echt in de tweede helft van april. Dan is het alle hens aan dek om te voorkomen dat de situatie doorslaat", zegt hij. De ramadan begint halverwege de volgende maand.
Domper
Het aantal coronabesmettingen stijgt sterk. Dit staat volgens hem versoepelingen in de weg. "Er zijn een miljoen moslims in Nederland en ook miljoenen katholieken en protestanten. De coronamaatregelen zijn net zo goed een domper in het licht van het komende paasfeest." Dinsdag maakt het kabinet bekend wat er voor de komende tijd wel mogelijk is.
De burgemeesters hopen dat de situatie snel verandert. Zij willen het land stapje voor stapje weer openen. "Wij schrikken van de oplopende cijfers en de druk op het zorgstelsel, maar wij schrikken minstens net zoveel van de druk op de samenleving en de economie", aldus Bruls. "Je kunt nu niet zeggen om de strenge maatregelen met nog twee maanden te verlengen. Vooral niet nu de vaccinaties op stoom komen. Je kunt niet wachten op de laatste Nederlander die gevaccineerd wil worden. De sociale en economische crises vragen om andere maatregelen dan Nederland op slot te houden om het het virus te bestrijden."
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
2 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
12 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
15 uur geleden