Grapperhaus staat open voor latere avondklok
UTRECHT (ANP) - Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) ziet wel wat in het voorstel van de burgemeesters om de avondklok een uur naar achteren te verschuiven. Dat zei hij maandag na overleg met de burgemeesters in het Veiligheidsberaad.
De burgemeesters dringen aan op wijziging van de avondklok. Het weer wordt beter en het blijft langer licht. Bovendien gaat komend weekeinde de zomertijd in. Mensen willen naar buiten en dat geeft een grotere druk op de handhaving, verklaart beraadsvoorzitter Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen.
"De combinatie langer licht en mooi weer, maakt dat mensen naar buiten gaan. Hoe goed is zo’n maatregel dan te handhaven en in hoeverre draagt het bij aan het bestrijden van het virus", zegt Bruls verder over hun afweging. Ook de ramadan speelt in dit voorstel mee.
Serieuze optie
Grapperhaus noemde het verzoek van de 25 voorzitters van de veiligheidsregio's een "begrijpelijke, beargumenteerde suggestie". In Den Haag wordt het voorstel een "serieuze optie" genoemd. Dinsdag hakt het kabinet de knoop door.
De minister gaat deze week nog in overleg met meerdere moslimorganisaties om te praten over de gevolgen van de avondklok voor onder meer het avondgebed. Hij wil met ze bespreken over "wat er op ons afkomt". "De piek van de derde golf komt echt in de tweede helft van april. Dan is het alle hens aan dek om te voorkomen dat de situatie doorslaat", zegt hij. De ramadan begint halverwege de volgende maand.
Domper
Het aantal coronabesmettingen stijgt sterk. Dit staat volgens hem versoepelingen in de weg. "Er zijn een miljoen moslims in Nederland en ook miljoenen katholieken en protestanten. De coronamaatregelen zijn net zo goed een domper in het licht van het komende paasfeest." Dinsdag maakt het kabinet bekend wat er voor de komende tijd wel mogelijk is.
De burgemeesters hopen dat de situatie snel verandert. Zij willen het land stapje voor stapje weer openen. "Wij schrikken van de oplopende cijfers en de druk op het zorgstelsel, maar wij schrikken minstens net zoveel van de druk op de samenleving en de economie", aldus Bruls. "Je kunt nu niet zeggen om de strenge maatregelen met nog twee maanden te verlengen. Vooral niet nu de vaccinaties op stoom komen. Je kunt niet wachten op de laatste Nederlander die gevaccineerd wil worden. De sociale en economische crises vragen om andere maatregelen dan Nederland op slot te houden om het het virus te bestrijden."
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
7 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
8 uur geleden