Grapperhaus: scherpere maatregelen redelijk goed nageleefd
DEN HAAG (ANP) - De coronamaatregelen die eind september werden aangescherpt, worden in alle veiligheidsregio's redelijk tot goed nageleefd. Er zijn soms wel excessen, zoals feestjes die jongeren organiseren, zei justitieminister Ferd Grapperhaus maandag in de Eerste Kamer tijdens de behandeling van de coronawet.
Heel recente cijfers had Grapperhaus nog niet over overtredingen. Hij verwees naar cijfers tot 11 oktober. Tot dan waren er 27.195 processen-verbaal voor corona-overtredingen uitgeschreven. Daarvan zijn 20.000 boetes opgelegd en is in 7000 gevallen verzet aangetekend. In de maanden juli en augustus werden er landelijk amper coronaboetes uitgedeeld, soms maar twee per week, zei de minister. Sinds de recente aanscherpingen is meer ingezet op de handhaving van de regels.
De afgelopen twee weken zijn ongeveer 1000 coronaboetes opgelegd, meldde de politie maandag via Twitter. Afgelopen week waren dat 451 mensen en de week daarvoor 551. Daarbij gaat het alleen om bekeuringen die agenten uitschreven. Die van boa's zijn niet meegeteld. Ook zijn de bekeuringen nog niet beoordeeld door het Openbaar Ministerie. Verder kregen de afgelopen twee weken in totaal ruim 2600 mensen waarschuwingen, vooral jongeren tussen 15 tot 19 jaar.
Het moeilijkste in toom te houden zijn feestjes en bijeenkomsten bij mensen thuis, waar volgens deskundigen veel besmettingen plaatsvinden. Achter de voordeur kan en mag de overheid vanwege het woonrecht niet ingrijpen. Aanvankelijk wilde het kabinet dit wel regelen in de tijdelijke coronawet, maar dit leidde tot veel onrust, zei zorgminister Hugo de Jonge in hetzelfde debat in de Eerste Kamer. Bovendien is het niet goed te handhaven. "We hebben deze bepaling bewust geschrapt. Dat gaf meteen meer rust."
Daarom is het volgens de coronaminister ook alleen een dringend advies aan mensen om zich te houden aan de maatregelen om bijvoorbeeld maximaal drie mensen per dag thuis te ontvangen.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
2 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
6 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
7 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
7 uur geleden