Grapperhaus: scherpere maatregelen redelijk goed nageleefd
DEN HAAG (ANP) - De coronamaatregelen die eind september werden aangescherpt, worden in alle veiligheidsregio's redelijk tot goed nageleefd. Er zijn soms wel excessen, zoals feestjes die jongeren organiseren, zei justitieminister Ferd Grapperhaus maandag in de Eerste Kamer tijdens de behandeling van de coronawet.
Heel recente cijfers had Grapperhaus nog niet over overtredingen. Hij verwees naar cijfers tot 11 oktober. Tot dan waren er 27.195 processen-verbaal voor corona-overtredingen uitgeschreven. Daarvan zijn 20.000 boetes opgelegd en is in 7000 gevallen verzet aangetekend. In de maanden juli en augustus werden er landelijk amper coronaboetes uitgedeeld, soms maar twee per week, zei de minister. Sinds de recente aanscherpingen is meer ingezet op de handhaving van de regels.
De afgelopen twee weken zijn ongeveer 1000 coronaboetes opgelegd, meldde de politie maandag via Twitter. Afgelopen week waren dat 451 mensen en de week daarvoor 551. Daarbij gaat het alleen om bekeuringen die agenten uitschreven. Die van boa's zijn niet meegeteld. Ook zijn de bekeuringen nog niet beoordeeld door het Openbaar Ministerie. Verder kregen de afgelopen twee weken in totaal ruim 2600 mensen waarschuwingen, vooral jongeren tussen 15 tot 19 jaar.
Het moeilijkste in toom te houden zijn feestjes en bijeenkomsten bij mensen thuis, waar volgens deskundigen veel besmettingen plaatsvinden. Achter de voordeur kan en mag de overheid vanwege het woonrecht niet ingrijpen. Aanvankelijk wilde het kabinet dit wel regelen in de tijdelijke coronawet, maar dit leidde tot veel onrust, zei zorgminister Hugo de Jonge in hetzelfde debat in de Eerste Kamer. Bovendien is het niet goed te handhaven. "We hebben deze bepaling bewust geschrapt. Dat gaf meteen meer rust."
Daarom is het volgens de coronaminister ook alleen een dringend advies aan mensen om zich te houden aan de maatregelen om bijvoorbeeld maximaal drie mensen per dag thuis te ontvangen.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
6 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
7 uur geleden