Grapperhaus: scherpere maatregelen redelijk goed nageleefd
DEN HAAG (ANP) - De coronamaatregelen die eind september werden aangescherpt, worden in alle veiligheidsregio's redelijk tot goed nageleefd. Er zijn soms wel excessen, zoals feestjes die jongeren organiseren, zei justitieminister Ferd Grapperhaus maandag in de Eerste Kamer tijdens de behandeling van de coronawet.
Heel recente cijfers had Grapperhaus nog niet over overtredingen. Hij verwees naar cijfers tot 11 oktober. Tot dan waren er 27.195 processen-verbaal voor corona-overtredingen uitgeschreven. Daarvan zijn 20.000 boetes opgelegd en is in 7000 gevallen verzet aangetekend. In de maanden juli en augustus werden er landelijk amper coronaboetes uitgedeeld, soms maar twee per week, zei de minister. Sinds de recente aanscherpingen is meer ingezet op de handhaving van de regels.
De afgelopen twee weken zijn ongeveer 1000 coronaboetes opgelegd, meldde de politie maandag via Twitter. Afgelopen week waren dat 451 mensen en de week daarvoor 551. Daarbij gaat het alleen om bekeuringen die agenten uitschreven. Die van boa's zijn niet meegeteld. Ook zijn de bekeuringen nog niet beoordeeld door het Openbaar Ministerie. Verder kregen de afgelopen twee weken in totaal ruim 2600 mensen waarschuwingen, vooral jongeren tussen 15 tot 19 jaar.
Het moeilijkste in toom te houden zijn feestjes en bijeenkomsten bij mensen thuis, waar volgens deskundigen veel besmettingen plaatsvinden. Achter de voordeur kan en mag de overheid vanwege het woonrecht niet ingrijpen. Aanvankelijk wilde het kabinet dit wel regelen in de tijdelijke coronawet, maar dit leidde tot veel onrust, zei zorgminister Hugo de Jonge in hetzelfde debat in de Eerste Kamer. Bovendien is het niet goed te handhaven. "We hebben deze bepaling bewust geschrapt. Dat gaf meteen meer rust."
Daarom is het volgens de coronaminister ook alleen een dringend advies aan mensen om zich te houden aan de maatregelen om bijvoorbeeld maximaal drie mensen per dag thuis te ontvangen.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
1 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
3 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
5 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
8 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 uur geleden