Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Grapperhaus: horeca-ondernemer is verantwoordelijk voor 1,5 meter

Grapperhaus: horeca-ondernemer is verantwoordelijk voor 1,5 meter

DEN HAAG (ANP) - Horeca-ondernemers zijn er na 1 juni - als ze dan open mogen - zelf verantwoordelijk voor dat hun klanten 1,5 meter afstand houden op de terrassen, zegt justitieminister Ferd Grapperhaus. Wel zoekt hij naar een "handige invulling" van de regels, zodat kroegbazen niet alleen maar politieagentje hoeven te spelen.

De bewindsman sprak woensdag met horeca-organisaties en burgemeesters over de aanstaande gedeeltelijke opening van eet- en drinkgelegenheden. "Uitgangspunt is en blijft de 1,5 meter", zegt Grapperhaus over de afspraken.

Dat die wordt gehandhaafd, is de verantwoordelijkheid van de ondernemer zelf. Pas bij "excessen of meldingen" komt de politie eraan te pas. Ook wordt er mogelijk steekproefsgewijs gehandhaafd.

Corona-regels

Wel wil Grapperhaus kijken of de corona-regels slim kunnen worden ingevuld, omdat restauranthouders en kroegbazen anders "geen bier of frisdrank kunnen inschenken", maar alleen maar met de afstand bezig zijn.

De komende weken spreekt het kabinet vaker met vertegenwoordigers uit de horeca en veiligheidsregio’s. Volgende week geeft het team van corona-experts advies over de heropening van de eet- en drinkgelegenheden.

Grapperhaus is er gerust op dat horeca-ondernemers hun zaken vanaf 1 juni weer open kunnen doen, mits het advies van dat Outbreak Management Team positief is: de gesprekken met de branche zijn positief en er liggen goede voorstellen.

Meer uit Binnenland

19-jarige verdachte van fataal ongeval Zeeland dinsdag voorgeleid

BREDA (ANP) - De 19-jarige verdachte van het fatale verkeersongeval in Zeeland wordt dinsdagmiddag voorgeleid aan de rechter-commissaris "vanwege zijn strafrechtelijke betrokkenheid bij het ongeval". Dat meldt het Openbaar Ministerie Zeeland-West-Brabant. Het is nog niet duidelijk waar de bestuurder uit het Zeeuwse Hulst van verdacht wordt.

19 minuten geleden
Drutense Syriër krijgt 26 jaar cel om marteling tijdens verhoren

DEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft maandag Rafik A. veroordeeld tot 26 jaar cel voor foltering, marteling, seksueel geweld en verkrachting in zijn vaderland Syrië in 2013 en 2014. De 58-jarige A. bekleedde als verhoorder een hoge functie bij een militie, gelieerd aan het regime van de voormalige president Bashar al-Assad.

20 minuten geleden
Man aangehouden in vermissingszaak Dronten

DRONTEN (ANP) - De politie heeft een 42-jarige man aangehouden die mogelijk betrokken was bij de verdwijning van een destijds 36-jarige man uit Dronten. Marc Jaskulski raakte op 15 april 2024 vermist en de politie gaat ervan uit dat hij slachtoffer is geworden van een misdrijf. De politie sluit meerdere aanhoudingen niet uit.

2 uur geleden
Rechtbank legt dertig jaar cel op voor doden buurvrouw Rijswijk

DEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft Seyed A. (58) maandag dertig jaar celstraf opgelegd voor het doden van zijn buurvrouw in september 2024 in Rijswijk (Zuid-Holland). Het 38-jarige slachtoffer werd doodgeschoten in het portiek van hun flat aan de Galjoenstraat, voor de ogen van haar 4-jarige zoontje. "Een ijzingwekkende femicide", aldus de rechtbank.

3 uur geleden
Verdachte vrijgesproken van vergismoord op ggz-directeur in 2014

ROTTERDAM (ANP) - De rechtbank in Rotterdam heeft maandag de 59-jarige René F. uit Schiedam vrijgesproken van betrokkenheid bij de vergismoord op Rob Zweekhorst in 2014. De ggz-directeur werd op 1 januari van dat jaar doodgeschoten in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs. Het Openbaar Ministerie had 24 jaar cel geëist tegen F., maar de rechtbank zag te weinig bewijs voor een veroordeling.

3 uur geleden
Twee van drie verdachten explosie Amsterdam blijven in cel

AMSTERDAM (ANP) - Twee van de drie mensen die werden aangehouden wegens mogelijke betrokkenheid bij de explosie in Amsterdam Osdorp, blijven langer in de cel. Dat heeft de rechter-commissaris besloten bij hun voorgeleiding. Het gaat om Amsterdammers van 24 en 25 jaar, meldt het Openbaar Ministerie.

3 uur geleden
Gommers: we mogen mensen nooit meer alleen laten sterven

DEN HAAG (ANP) - Maatregelen mogen nooit meer zo streng worden dat mensen niet bij stervende geliefden mogen zijn, zei ic-arts Diederik Gommers in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. "Dit soort maatregelen mogen wij nooit meer nemen."

4 uur geleden