Grapperhaus grijpt in na zelfmoord undercover
DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) neemt maatregelen en kondigt een vervolgonderzoek aan naar aanleiding van een rapport over de zelfmoord eerder dit jaar van een undercoveragent. De commissie-Brouwer concludeert dat er een verband is tussen deze zelfmoord en het werk van de agent. De minister noemt de bevindingen "ontluisterend". "Dit mag nooit meer gebeuren", zegt Grapperhaus.
De infiltrant werkte tot zijn dood in april onder zware en risicovolle omstandigheden. Hij had zijn intrek genomen in de woning naast die van Joop M.. Het Openbaar Ministerie verdenkt hem van grootschalige cocaïnehandel en witwassen. De undercoveragent moest zich voordoen als joviale buurman maar kwam klem te zitten. Waarschuwingen en signalen dat het niet goed met hem ging werden maar beperkt opgepakt. Hierdoor werd niet of onvoldoende ingegrepen. "De korpschef en ik vinden dat niet acceptabel", aldus Grapperhaus.
Volgens Grapperhaus moet er direct meer aandacht komen voor de mentale gezondheid van medewerkers van het team Werken Onder Dekmantel (WOD). Zo komen er psychologen en andere deskundigen beschikbaar voor het personeel. Teams worden kleiner. Alle lopende heimelijke operaties worden opnieuw doorgelicht om te bepalen of ze verantwoord door kunnen gaan. Daarnaast moet er meer aandacht komen voor de aansturing en begeleiding van infiltranten. Voor deze maatregelen is 3 miljoen euro vrijgemaakt.
Nieuwe onderzoekscommissie
Ook komt er een vervolgonderzoek met een nieuwe onderzoekscommissie onder leiding van ex-minister Winnie Sorgdrager. Deze commissie houdt onder meer in de gaten of de aanbevelingen uit het rapport voldoende worden opgevolgd. Ook onderzoekt deze commissie hoe undercoverwerk veiliger kan en hoe die veiligheid in de toekomst gewaarborgd kan worden. "Dit onderzoek is nodig omdat Werken Onder Dekmantel ontzettend belangrijk is in de strijd tegen georganiseerde misdaad en de aanpak van ondermijning", aldus de minister.
De bevindingen werden woensdag door de commissie onder leiding van de Friese burgemeester en voormalig officier van justitie Oebele Brouwer naar buiten gebracht.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
19 uur geleden