Grapperhaus grijpt in na zelfmoord undercover
DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) neemt maatregelen en kondigt een vervolgonderzoek aan naar aanleiding van een rapport over de zelfmoord eerder dit jaar van een undercoveragent. De commissie-Brouwer concludeert dat er een verband is tussen deze zelfmoord en het werk van de agent. De minister noemt de bevindingen "ontluisterend". "Dit mag nooit meer gebeuren", zegt Grapperhaus.
De infiltrant werkte tot zijn dood in april onder zware en risicovolle omstandigheden. Hij had zijn intrek genomen in de woning naast die van Joop M.. Het Openbaar Ministerie verdenkt hem van grootschalige cocaïnehandel en witwassen. De undercoveragent moest zich voordoen als joviale buurman maar kwam klem te zitten. Waarschuwingen en signalen dat het niet goed met hem ging werden maar beperkt opgepakt. Hierdoor werd niet of onvoldoende ingegrepen. "De korpschef en ik vinden dat niet acceptabel", aldus Grapperhaus.
Volgens Grapperhaus moet er direct meer aandacht komen voor de mentale gezondheid van medewerkers van het team Werken Onder Dekmantel (WOD). Zo komen er psychologen en andere deskundigen beschikbaar voor het personeel. Teams worden kleiner. Alle lopende heimelijke operaties worden opnieuw doorgelicht om te bepalen of ze verantwoord door kunnen gaan. Daarnaast moet er meer aandacht komen voor de aansturing en begeleiding van infiltranten. Voor deze maatregelen is 3 miljoen euro vrijgemaakt.
Nieuwe onderzoekscommissie
Ook komt er een vervolgonderzoek met een nieuwe onderzoekscommissie onder leiding van ex-minister Winnie Sorgdrager. Deze commissie houdt onder meer in de gaten of de aanbevelingen uit het rapport voldoende worden opgevolgd. Ook onderzoekt deze commissie hoe undercoverwerk veiliger kan en hoe die veiligheid in de toekomst gewaarborgd kan worden. "Dit onderzoek is nodig omdat Werken Onder Dekmantel ontzettend belangrijk is in de strijd tegen georganiseerde misdaad en de aanpak van ondermijning", aldus de minister.
De bevindingen werden woensdag door de commissie onder leiding van de Friese burgemeester en voormalig officier van justitie Oebele Brouwer naar buiten gebracht.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
5 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
8 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
1 dag geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De medeoprichter en oud-partijvoorzitter van de SP Hans van Hooft is overleden, meldt de partij op haar website. De partij roemt zijn betrokkenheid bij de SP en hoe hij als politicus dichtbij de mensen stond. "Hans wist dat praten over verandering slechts helpt als dat in actie wordt omgezet", schrijft de partij over zijn jaren als wethouder in Nijmegen.
2 dagen geleden