Grapperhaus grijpt in na zelfmoord undercover
DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) neemt maatregelen en kondigt een vervolgonderzoek aan naar aanleiding van een rapport over de zelfmoord eerder dit jaar van een undercoveragent. De commissie-Brouwer concludeert dat er een verband is tussen deze zelfmoord en het werk van de agent. De minister noemt de bevindingen "ontluisterend". "Dit mag nooit meer gebeuren", zegt Grapperhaus.
De infiltrant werkte tot zijn dood in april onder zware en risicovolle omstandigheden. Hij had zijn intrek genomen in de woning naast die van Joop M.. Het Openbaar Ministerie verdenkt hem van grootschalige cocaïnehandel en witwassen. De undercoveragent moest zich voordoen als joviale buurman maar kwam klem te zitten. Waarschuwingen en signalen dat het niet goed met hem ging werden maar beperkt opgepakt. Hierdoor werd niet of onvoldoende ingegrepen. "De korpschef en ik vinden dat niet acceptabel", aldus Grapperhaus.
Volgens Grapperhaus moet er direct meer aandacht komen voor de mentale gezondheid van medewerkers van het team Werken Onder Dekmantel (WOD). Zo komen er psychologen en andere deskundigen beschikbaar voor het personeel. Teams worden kleiner. Alle lopende heimelijke operaties worden opnieuw doorgelicht om te bepalen of ze verantwoord door kunnen gaan. Daarnaast moet er meer aandacht komen voor de aansturing en begeleiding van infiltranten. Voor deze maatregelen is 3 miljoen euro vrijgemaakt.
Nieuwe onderzoekscommissie
Ook komt er een vervolgonderzoek met een nieuwe onderzoekscommissie onder leiding van ex-minister Winnie Sorgdrager. Deze commissie houdt onder meer in de gaten of de aanbevelingen uit het rapport voldoende worden opgevolgd. Ook onderzoekt deze commissie hoe undercoverwerk veiliger kan en hoe die veiligheid in de toekomst gewaarborgd kan worden. "Dit onderzoek is nodig omdat Werken Onder Dekmantel ontzettend belangrijk is in de strijd tegen georganiseerde misdaad en de aanpak van ondermijning", aldus de minister.
De bevindingen werden woensdag door de commissie onder leiding van de Friese burgemeester en voormalig officier van justitie Oebele Brouwer naar buiten gebracht.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geleden