Grapperhaus: coronawet eind augustus in Kamer behandelen
DEN HAAG (ANP) - De veelbesproken coronaspoedwet moet het liefst eind augustus of begin september in de Tweede Kamer worden behandeld, hoopt justitieminister Ferd Grapperhaus. In de zomerstop van het parlement kan er schriftelijk over gedebatteerd worden, denkt de bewindsman.
Het kabinet liet vrijdag weten dat de spoedwet niet op 1 juli zal intreden. Volgens Haagse bronnen heeft de Raad van State flinke kritiek op het wetsvoorstel. "Bijna al die punten gaan we overnemen", zegt Grapperhaus. De belangrijkste adviseur van het kabinet kaart een aantal belangrijke punten aan, maar maakt volgens Grapperhaus bepaald geen gehakt van de conceptwet die voorligt.
"Ik moet zeggen dat ik me ietwat verbaasd heb over het af en toe nogal extreme verzet", zegt de minister. De wet zal de coronamaatregelen zoals de 1,5 meter afstand en mondkapjes in het openbaar vervoer vastleggen, zodat dit niet meer via lokale noodverordeningen gebeurt. Dat is staatsrechtelijk juist veel netter, stelt Grapperhaus. Niet in de laatste plaats omdat de Tweede Kamer juist meer inspraak vooraf krijgt.
De Kamer en het kabinet moeten het reces gebruiken om schriftelijk gedachten uit te wisselen over de wet, stelt Grapperhaus. "Ik wil geen haastwerk, maar het gaat er wel om dat we het beton van de democratie steviger neerleggen voor maatregelen die langer gaan duren."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) roept werkgevers op om hun personeel niet te dwingen naar het werk te komen bij deze hitte. "Ik vraag hen coulant te zijn." Volgens hem zijn heel veel werkgevers dat ook al. "En werknemers: denk vooral aan jezelf. Als je je er niet comfortabel bij voelt, hoef je van deze minister niet naar het werk te komen."
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
2 dagen geleden