Grapperhaus: avondklok gaat zaterdag in
DEN HAAG (ANP) - De avondklok gaat aanstaande zaterdag in en gaat gelden van 21.00 uur tot 04.30 uur. Dat zei minister Ferd Grapperhaus (Justitie) donderdag na afloop van een debat over de coronacrisis.
Het kabinet zette eerder in op een avondklok die om 20.30 uur begint, maar dat stuitte op verzet in de Tweede Kamer. Een aantal partijen stelde voor de avondklok een half uur later te laten ingaan.
In het OMT-advies staat dat de avondklok een afname van de besmettingen van 8 tot 13 procent kan realiseren. Dat de spertijd nu een half uur later ingaat zal volgens de minister maar "een heel klein stukje effect hebben" op dat percentage. "Het zal nu misschien 7 tot 12 procent zijn. Maar ik denk dat het nog steeds een groot effect heeft. Je dwingt mensen om te zeggen ik blijf toch een avond thuis."
Ook zorgminister Hugo de Jonge denkt niet dat een half uur latere ingangstijd een groot probleem is. Het belangrijkste is dat mensen hun gedrag aanpassen. "Uiteindelijk zijn het niet maatregelen die het verschil maken maar is het ons gedrag dat het verschil maakt. Al die maatregelen samen helpen daarbij", aldus De Jonge na afloop van het debat.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
21 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
2 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
14 uur geleden