Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Gooi beschermingsmiddelen meteen in de afvalbak'

'Gooi beschermingsmiddelen meteen in de afvalbak'

DEN HAAG (ANP) - Mensen die gebruik maken van beschermingsmiddelen moeten hun plastic handschoenen en mondkapjes na gebruik direct in een afvalbak gooien. Die oproep doen NederlandSchoon en Plastic Soup Foundation. Volgens de organisaties ontstaat er een nieuw zwerfafvalprobleem omdat de beschermingsmiddelen nu regelmatig op straat of in de natuur terechtkomen. Dat is schadelijk voor mens en omgeving, omdat bijvoorbeeld plastic handschoentjes nooit helemaal worden afgebroken.

"De afgelopen weken kregen we flink wat foto’s toegestuurd van plastic handschoenen en mondkapjes die op parkeerplaatsen van onder andere supermarkten en benzinestations zijn achtergelaten", aldus Helene van Zutphen, directeur van NederlandSchoon. "We doen een oproep aan iedereen die in het openbaar handschoentjes of mondkapjes draagt, om het gebruikte materiaal direct na gebruik in de afvalbak te deponeren. Als er geen afvalbak in de buurt is, bewaar dan de gebruikte beschermingsmiddelen in een aparte zak tot je wel in de gelegenheid bent om het in een afvalbak te gooien. Zorg voor jezelf en voor je omgeving en gooi gebruikte beschermingsmiddelen alsjeblieft in een afvalbak."

Volgens de organisaties is het niet verstandig dat mensen de beschermingsmiddelen van anderen opruimen.

Meer uit Binnenland

Oproep Rode Kruis om 'koele ruimtes' open te stellen

DEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis en Klimaatverbond Nederland roepen eigenaren en beheerders van koele, openbare gebouwen op om de deuren te openen voor mensen zonder verkoelingsopties. Het KNMI heeft voor vrijdag in grote delen van het land code rood afgegeven vanwege de hitte.

18 minuten geleden
Vrijdag voor het eerst code rood in deel van het land om hitte

DE BILT (ANP) - Voor het eerst in Nederland geldt vrijdag in een groot deel van het land code rood om de verwachte hoge temperaturen. Het weeralarm geldt alleen niet voor de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Daar blijft code oranje gelden, op de Waddeneilanden blijft het code geel.

1 uur geleden
Rode Kruis opent gironummer voor hulp aan Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Na de dubbele aardbeving in Venezuela opent het Rode Kruis een rekeningnummer waarop mensen geld kunnen doneren: gironummer 5125. Volgens de hulporganisatie hebben vele duizenden mensen dringend hulp nodig. "Denk aan huishoudelijke spullen, hygiënepakketten, voedsel en water."

1 uur geleden
Staatssecretaris kiest nog geen voorkeursoptie Moerdijk

DEN HAAG (ANP) - "We gaan nu nog niet kiezen voor een scenario", zegt staatssecretaris Jo-Annes de Bat over de mogelijkheden die er zijn voor de uitbreiding van industrie en energie rondom Moerdijk. In een bestuurlijk overleg volgende week wil hij "onderbouwen" waarom het recent toegevoegde scenario waarin het dorp behouden kan blijven, realistisch is. "Zodanig dat zij er ook vertrouwen in hebben, want we hebben de gemeente cruciaal hard nodig," zegt de CDA-bewindsman die verantwoordelijk is voor de energietransitie.

2 uur geleden
Tielen wil van inspectie horen waarom FVD-school is goedgekeurd

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie) wil van de onderwijsinspectie horen hoe het kan dat de basisschool van Forum voor Democratie goedkeuring heeft gekregen. Woensdag werd bekend dat de FVD-school in augustus opengaat met financiering vanuit het Rijk.

2 uur geleden
Koning betuigt medeleven na aardbevingen in buurland Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun medeleven betuigd met de inwoners van Venezuela na de aardbevingen in het land. Venezuela is een buurland van het Koninkrijk der Nederlanden, in de Caribische Zee deelt het zeegrenzen met de landen Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeente Bonaire.

3 uur geleden
Officiële hittegolf vastgesteld: 30,2 graden in De Bilt

DE BILT (ANP) - Om 13.10 uur werd het in De Bilt 30,2 graden, waardoor officieel sprake is van de eerste hittegolf van 2026. Hiermee is ook het record van de langste juni-hittegolf in De Bilt geëvenaard. Regionaal was al sprake van de tweede hittegolf van het jaar.

3 uur geleden