Gommers over zorgen om ic's: versoepelingen leiden niet tot piek
ROTTERDAM (ANP) - De versoepelingen van de coronamaatregelen zullen niet zorgen voor een piek in het aantal ic-opnames omdat het vaccineren nu echt op stoom is, zegt arts en voorman van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) Diederik Gommers tegen het ANP. Wel benadrukt hij dat het openen van de terrassen en het schrappen van de avondklok aanstaande woensdag niet moet leiden tot het idee dat "alles nu voorbij is".
Zaterdag schreef een groep intensivisten van Brabantse ziekenhuizen in een brief aan het ministerie van Volksgezondheid dat "de Nederlandse bevolking niet lijkt te beseffen hoe dicht we ons momenteel bevinden bij het moment dat de grens van onze ic-capaciteit bereikt wordt". Gommers begrijpt dat mensen zich zorgen maken over de situatie in de ziekenhuizen, maar benadrukt dat de huidige druk op de ic's "niets te maken heeft met de versoepelingen".
Dat de ic's nu zo vol liggen is namelijk een gevolg van ons gedrag van drie weken geleden, aldus de ic-arts. "Begin april was het mooi weer, iedereen zat dicht op elkaar in de parken. Dat zie je nu terug in de ziekenhuiscijfers." Bovendien nemen mensen het op dit moment al niet zo nauw met een aantal coronamaatregelen, zoals de bezoekersregeling. "We verwachten dat dat gedrag door die versoepelingen niet veel verandert."
Nadeel
Het nadeel van het openen van de terrassen en het loslaten van de avondklok is volgens Gommers wel dat mensen mogelijk denken dat de crisis al voorbij is en zich dan nóg minder goed aan de basisregels gaan houden. "Dat is wel gevaarlijk. We zijn al deels gestopt met de kritiek planbare zorg, operaties die binnen zes weken noodzakelijk zijn. Dat kun je niet heel lang blijven doen. Vandaar dat ik blijf zeggen: realiseer je dat het in de ziekenhuizen nog steeds heel moeilijk is."
Wat ons uiteindelijk uit de crisis moet helpen is vaccineren, aldus Gommers. "We vaccineren op dit moment als een gek. Dat is de sleutel. Als er komende weken iets met het vaccineren misgaat, hebben we dus wel een groot probleem."
Het ministerie van Volksgezondheid snapt de zorgen van de Brabantse intensivisten ook. "De situatie in de ziekenhuizen heeft onze volle aandacht. We zijn continu in gesprek met de ziekenhuismedewerkers en het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) en horen de signalen luid en duidelijk", zegt een woordvoerder. "Tegelijkertijd klinkt er ook een luide roep om perspectief vanuit de samenleving. Het kabinet maakt in de besluitvorming dan ook telkens een brede maatschappelijke afweging en dat is de reden geweest om per 28 april een voorzichtige eerste stap te zetten. Het kabinet blijft de cijfers en de prognoses nauwlettend volgen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Oekraïne moet zo snel mogelijk in de Europese Unie worden opgenomen nadat er een eind is gekomen aan de strijd met Rusland. Volgens een belangrijke buitenlandadviseur van het kabinet moet het toetredingsverdrag "uiterlijk" een jaar na het ingaan van een bestand al klaar zijn.
3 uur geledenAXEL (ANP) - Vele honderden mensen lopen zondagavond mee in een stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in het Zeeuwse Vogelwaarde. De tocht begon om 19.00 uur in Axel, in de gemeente Terneuzen, met een moment van stilte. De slachtoffers waren leerlingen en begeleiders van een basisschool uit de plaats. Onder de deelnemers aan de stoet zijn burgemeester Franc Weerwind en commissaris van de Koning Hugo de Jonge.
8 uur geledenARLINGTON (ANP) - Honderden supporters van het Nederlands elftal hebben zich verzameld bij de Road to Six Flags Street bij het Choctaw Stadium in Arlington. Daar brengen Yuki, FeestDJRuud en Yves Berendse de fans in de stemming voor het eerste duel van Oranje op het WK voetbal met Japan, dat om 22.00 uur Nederlandse tijd in het Dallas Stadium begint.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Woningcorporatie Stadgenoot heeft de afgelopen dagen al veel noodreparaties verricht aan de flat in Amsterdam, waar deze week een explosie was, maar volledig herstel kost nog enige tijd. "In de komende weken tot maanden voeren wij het definitieve herstel uit. Dit kan wat langer duren", aldus Stadgenoot.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas. Monteurs zijn bezig de problemen op te lossen, zegt de woordvoerster. Stedin verwacht de storing tussen 15.30 uur en 16.00 uur te hebben verholpen.
15 uur geledenAXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.
17 uur geleden