Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

GGD'en nog volop aan het testen voor coronaprikcampagne herfst

GGD'en nog volop aan het testen voor coronaprikcampagne herfst

UTRECHT (ANP) - De GGD'en zijn deze zomer nog volop aan het testen met manieren waarop het vaccineren tegen corona komende herfst zo efficiënt mogelijk kan, zo vertelt een woordvoerder van koepelorganisatie GGD GHOR Nederland. Vanaf half september moeten 700.000 mensen per week een herhaalprik kunnen krijgen. De 25 GGD'en bekijken zelf wat de beste manieren zijn om zo efficiënt mogelijk te prikken.

Zo is er getest met het inzetten van barcodes voor het doorgeven van persoonsgegevens. Zo'n code krijgt iemand dan bij de afspraakbevestiging voor de prik. Op de vaccinatielocatie wordt de code gescand, zodat de persoonsgegevens niet handmatig hoeven te worden ingevoerd. Dat scheelt tijd.

Ook oefenen GGD'en met manieren waarop mensen eenmaal in de prikhal zo snel mogelijk hun inenting kunnen krijgen. Afgelopen winter werden mensen op sommige vaccinatielocaties in rijen ingeënt, in plaats van allemaal in een apart hokje. Dat is nu op meer locaties getest, aldus de GGD.

Vaste locaties

Wat betreft de locaties zelf: die zijn geregeld, zegt de woordvoerder. "We hebben momenteel 84 vaste locaties. Daarmee hebben we voldoende capaciteit voor de najaarscampagne." Er wordt gevaccineerd in onder meer de Brabanthallen in Den Bosch, de Zeelandhallen in Goes en SnowWorld in Terneuzen. Daarnaast openen er net als tijdens eerdere vaccinatierondes weer pop-uppriklocaties, bijvoorbeeld in wijken met een lagere vaccinatiegraad.

De gezondheidsdiensten zoeken nog naar voldoende personeel, bevestigt de woordvoerder na berichtgeving daarover van het AD. In totaal hebben de GGD'en 13.300 mensen nodig voor de nieuwe prikronde. Naast prikkers gaat het onder meer om artsen, callcentermedewerkers, administratief medewerkers en beveiligers. Hoeveel mensen er nog geworven moeten worden, houdt de koepelorganisatie niet centraal bij. De gezondheidsdiensten hebben wel aangegeven dat het gaat lukken om voldoende mensen te vinden, aldus de GGD GHOR.

Voor de herhaalprik komen dit najaar zo'n 13 miljoen mensen vanaf 12 jaar in aanmerking, legt de woordvoerder uit. Verwacht wordt dat een krappe 4 miljoen zestigplussers de vaccinatie ook daadwerkelijk zullen nemen. Van de mensen tussen de 12 en 59 jaar komen naar verwachting tussen de 2 en de 5 miljoen mensen opdagen.

Meer uit Gezond

Wetenschapper: gevoel urgentie over corona verschilde ook bij ons

DEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
RIVM zag al vroeg dat corona-uitbraak veel groter was dan gedacht

DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.

2 dagen geleden
Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

5 dagen geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

5 dagen geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

6 dagen geleden