GGD GHOR: Paniek om coronavirus is niet nodig
AMSTERDAM (ANP) - De GGD's in ons land worden overspoeld met telefoontjes van burgers, zorgverleners en organisaties die zich zorgen maken over het nieuwe coronavirus. "We zijn daar op dit moment erg druk mee. We begrijpen de bezorgdheid, maar paniek is niet nodig", zegt teamhoofd en arts infectieziekten van de GGD in Amsterdam Anja Schreijer. Ze spreekt namens GGD GHOR Nederland, de overkoepelende brancheorganisatie van de 25 Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD’s) en Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio (GHOR).
"Om te beginnen is er nog niet één coronapatiënt in Nederland, maar we hebben ook een heel goed en fijnmazig systeem om de ziekte te beteugelen en als dat eventueel niet lukt zoveel mogelijk te vertragen." Beteugeling lijkt volgens haar in de ons omringende landen vooralsnog goed te lukken. De arts wil mensen ook op het hart drukken vóór alles op de site van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) te kijken: "Daar staat voldoende goede informatie op."
Sinds eind januari is er al een meldingsplicht voor artsen bij een verdenking van het virus. De dokter belt in zo'n geval de GGD en die dienst moet onderzoeken of er echt sprake van een verdenking is. Dat kan het geval zijn bij koorts en hoesten en/of kortademigheid bij mensen die de afgelopen twee weken in contact waren met een bewezen patiënt of in gebieden verbleven waar het virus wijdverspreid is. De GGD overlegt vervolgens met het RIVM of er een test moet worden gedaan.
Protocol
Genoemde gebieden zijn natuurlijk China, maar ook bepaalde gemeenten in Italië. Hoewel er in Italië wintersport wordt bedreven, net als in Oostenrijk, gaat het hier echt niet om alle skigebieden waar nu zoveel mensen op vakantie zijn, benadrukt Schreijer.
Mocht er in Nederland een coronabesmetting zijn, dan gaat er meteen een heel protocol in werking. De patiënt wordt geïsoleerd: thuis, in het ziekenhuis of elders. Onmiddellijk wordt onderzocht met wie hij of zij contact had vanaf het moment dat deze man of vrouw symptomen vertoonde en dus besmettelijk was, een zogenoemd ringcontactonderzoek. "Al die mensen gaan we dan bellen en vragen hun gezondheid twee weken goed in de gaten te houden en zich te melden bij symptomen. Mocht er iemand besmet zijn, dan begint dat hele protocol opnieuw."
Volgens Schreijer is er bij de GGD's vooralsnog genoeg capaciteit om al het onderzoek uit te voeren.
Meer uit Binnenland
TER APEL (ANP) - In de nacht van dinsdag op woensdag brengen twaalf asielzoekers de nacht door op het voorterrein van het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dat meldt hulporganisatie MiGreat.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het luchtalarm blijft bestaan. Er komt een nieuw sirenenetwerk in samenwerking met Defensie. Dat meldt justitieminister David van Weel (VVD). In een brief spreekt hij van een "nieuw innovatief sirenenetwerk dat aansluit bij de eisen van deze tijd". Het moet ook landelijk bediend kunnen worden.
10 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - Vijfhonderd inwoners van Nijmegen mogen vanaf 1 september een halfjaar gratis met de trein reizen, zowel in de spits als daarbuiten. De gemeente doet mee aan een proef van de NS. Die is bedoeld om "mobiliteitsongelijkheid tegen te gaan en beter inzicht te krijgen in de reisbehoefte van mensen voor wie reiskosten een drempel zijn".
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Deelnemers van besloten chatgroepen waarin beelden van seksueel misbruik worden uitgewisseld, moeten harder worden aangepakt, vinden Kamerleden van links tot rechts. Tijdens het wekelijkse vragenuur klonk meermaals de roep om deelname aan zo'n groep aan te merken als georganiseerde misdaad. Justitieminister David van Weel is bereid deze optie te onderzoeken en is net als Kamerleden geschokt door de zedenzaak die vorige week aan het licht kwam.
13 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag vier jaar cel geëist tegen twee mannen voor de verkrachting van een 17-jarig meisje in Nieuwegein, in de nacht van 18 op 19 oktober vorig jaar. Een van hen, Walco B. (45), werkte destijds als politieman bij het korps Midden-Nederland. Hij is inmiddels ontslagen.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij de presentatie van het nieuwe rapport van Jason Bhugwandass worden de zeven jongeren herdacht die overleden zijn nadat zij op een ZIKOS-afdeling hebben gezeten. In Nieuwspoort presenteert Bhugwandass, zelf ervaringsdeskundige, het rapport 'Eenzaam gestorven', twee jaar nadat hij met een rapport de misstanden in de gesloten jeugdzorg aan het licht bracht.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Vier verdachten die een aanslag zouden hebben gepleegd bij een synagoge in Rotterdam op 13 maart hebben bekend. Dat werd dinsdag duidelijk tijdens een eerste inleidende zitting in de rechtbank in Rotterdam. De verdachten ontkennen dat zij wisten dat het om een synagoge ging. Twee andere verdachten zwijgen tot op heden. Zij speelden volgens justitie een "faciliterende en coördinerende rol".
14 uur geleden