Generaal Eichelsheim: VS steunen Rutte om NAVO-baas te worden
AMSTERDAM (ANP) - "De Verenigde Staten en de meeste westerse landen" steunen demissionair premier Mark Rutte om de nieuwe secretaris-generaal van de NAVO te worden, zei generaal Onno Eichelsheim in het programma WNL op Zondag. "Het ziet er eigenlijk heel positief uit."
De Verenigde Staten zijn veruit de belangrijkste militaire macht binnen de NAVO en hebben daarmee ook een doorslaggevende stem in de benoemingsprocedure van een nieuwe topman van het militaire bondgenootschap.
Volgens de commandant der strijdkrachten is de kans "groot" dat Rutte de opvolger wordt van de Noor Jens Stoltenberg als leider van de NAVO. Eichelsheim verwacht dat de benoeming in april of mei naar buiten zal komen.
Niet voorgekomen
"Natuurlijk zullen hier en daar ongetwijfeld nog wat gesprekken moeten worden gevoerd", aldus de hoogste militair van het land. Naast Rutte hebben ook de Estse premier Kaja Kallas en de Letse minister van Buitenlandse Zaken, Krisjanis Karins, belangstelling voor de functie.
Als Rutte in het voorjaar wordt benoemd tot chef van de NAVO is er waarschijnlijk nog geen nieuw kabinet. Of Rutte dan nog aanblijft als demissionair regeringsleider is een politieke beslissing. Die situatie is in de recente Nederlandse geschiedenis niet voorgekomen.
In het verleden zijn er politici geweest die tot hun aantreden als secretaris-generaal van de NAVO een kabinetsfunctie bleven vervullen. Maar er waren ook bewindslieden die na hun benoeming direct opstapten, zoals de Deense premier Anders Fogh Rasmussen in 2009.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
4 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
7 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geleden