Gemengde reacties op definitieve stikstofplannen Schouten
DEN HAAG (ANP) - De wet met stikstofplannen die landbouwminister Carola Schouten vandaag naar de Tweede Kamer stuurt, kan op gemengde reacties rekenen. Coalitiepartij D66 roept de minister op snel aan de slag te gaan met de plannen om de uitstoot van stikstof te verlagen en natuurgebieden te versterken. "De natuur kan niet langer wachten", zegt Kamerlid Tjeerd de Groot.
"De wet is dus een stuk beter dan wat eerst voorlag. Er komt nu een einde aan het juridisch pappen en nathouden van de PAS", zegt De Groot over het stikstofbeleid dat de Raad van State in mei vorig jaar afschoot. "Maar D66 zou D66 niet zijn als we niet nog verdere mogelijkheden zouden zien om de natuur beter te beschermen." Wanneer de Kamer met Schouten debatteert over de wet, zal het Kamerlid dan ook met verdere voorstellen komen.
Schouten wil wettelijk vastleggen dat de neerslag in de helft van de stikstofgevoelige natuur onder een 'gezond' niveau komt. Ook komt er voor de komende tien jaar 5 miljard euro voor natuurversterking en de vermindering van stikstofuitstoot. Dinsdag kwam daar ook nog eens 1 miljard voor schonere bouw bij, zodat de woningbouw minder stikstof uitstoot en er sneller milieuvergunningen worden verleend.
Stap in de goede richting
Volgens de ChristenUnie is de wet "opnieuw een stap in de goede richting. We kiezen voor goed rentmeesterschap en zorg voor de schepping", zegt Kamerlid Carla Dik-Faber. "Met een structurele aanpak, monitoring en bijsturing én een resultaatsverplichting in de wet, wil dit kabinet ervoor zorgen dat de stand van natuurgebieden in ons land verbetert en de trend van biodiversiteitsverlies keert", aldus de partijgenoot van Schouten. Wel is het belangrijk dat iedereen, "van huizenbezitter tot boer, van autorijder tot luchtvaartmaatschappij", meedoet en zijn verantwoordelijkheid neemt, zegt Dik-Faber
Veel minder enthousiast is GroenLinks. De ambitie van het kabinet is volgens Kamerlid Laura Bromet "veel te mager". De wet "gaat het stikstofprobleem niet oplossen. Dat is slecht voor de natuur, slecht voor de bouw en slecht voor het geloof in de politiek om problemen op te lossen". Bromet wijst op het wetsvoorstel dat GroenLinks zelf heeft gemaakt en "dat wel werkt" om de stikstofproblemen op te lossen. De partij wil hierover graag in gesprek met het kabinet.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
16 uur geleden