Gemeenten willen compensatie voor extra coronakosten
DEN HAAG (ANP) - De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wil van het Rijk compensatie voor de inkomstenderving van gemeenten tijdens de coronacrisis en de extra kosten die gemeenten momenteel maken. De VNG heeft daar woensdag met minister Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën over gesproken.
"De VNG zet in op een reële compensatie voor alle extra kosten die door gemeenten gemaakt zijn: gemeenten mogen er niet op achteruitgaan. Het is belangrijk dat gemeenten snel weten waar ze aan toe zijn", zegt een woordvoerster van de VNG. De gemeenten hebben meer bijstandsaanvragen door zzp'ers en maken hoge kosten voor het handhaven van de coronaregels en het doorbetalen van zorgaanbieders. Anderzijds hebben ze minder inkomsten van toerisme en parkeren.
In het bestuurlijk overleg met het kabinet sprak de VNG over deze financiële consequenties. Bij het overleg waren ook vertegenwoordigers van de koepelorganisaties van de provincies en de waterschappen. Het halfjaarlijks overleg stond al gepland, maar ging nu grotendeels over corona.
Reëel beeld
"In het overleg is afgesproken hoe we de komende periode gezamenlijk werken aan een reëel beeld van de met de coronacrisis gemoeide kosten en inkomstenderving voor gemeenten, provincies en waterschappen", zegt de VNG-woordvoerster.
Gemeenten gaan de financiële gevolgen snel inventariseren, zo spraken ze af met het kabinet. Nog deze week gaat een werkgroep aan de slag die de kosten en de gederfde inkomsten van de decentrale overheden in kaart brengt. Binnen twee weken is er opnieuw een overleg.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
1 uur geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
2 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
5 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
6 uur geleden