Gemeenten willen compensatie voor extra coronakosten
DEN HAAG (ANP) - De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wil van het Rijk compensatie voor de inkomstenderving van gemeenten tijdens de coronacrisis en de extra kosten die gemeenten momenteel maken. De VNG heeft daar woensdag met minister Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën over gesproken.
"De VNG zet in op een reële compensatie voor alle extra kosten die door gemeenten gemaakt zijn: gemeenten mogen er niet op achteruitgaan. Het is belangrijk dat gemeenten snel weten waar ze aan toe zijn", zegt een woordvoerster van de VNG. De gemeenten hebben meer bijstandsaanvragen door zzp'ers en maken hoge kosten voor het handhaven van de coronaregels en het doorbetalen van zorgaanbieders. Anderzijds hebben ze minder inkomsten van toerisme en parkeren.
In het bestuurlijk overleg met het kabinet sprak de VNG over deze financiële consequenties. Bij het overleg waren ook vertegenwoordigers van de koepelorganisaties van de provincies en de waterschappen. Het halfjaarlijks overleg stond al gepland, maar ging nu grotendeels over corona.
Reëel beeld
"In het overleg is afgesproken hoe we de komende periode gezamenlijk werken aan een reëel beeld van de met de coronacrisis gemoeide kosten en inkomstenderving voor gemeenten, provincies en waterschappen", zegt de VNG-woordvoerster.
Gemeenten gaan de financiële gevolgen snel inventariseren, zo spraken ze af met het kabinet. Nog deze week gaat een werkgroep aan de slag die de kosten en de gederfde inkomsten van de decentrale overheden in kaart brengt. Binnen twee weken is er opnieuw een overleg.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
4 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
5 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
7 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
9 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
11 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
11 uur geleden