Gemeenten lopen achter bij huisvesten statushouders
DEN HAAG (ANP) - Veel gemeenten helpen nog niet genoeg statushouders aan een woning. In de tweede helft van 2023 moesten bijna 23.000 voormalige asielzoekers een woning krijgen, maar met nog één maand te gaan hebben bijna 10.000 van deze statushouders nog geen woning toegewezen gekregen. Dat blijkt uit een analyse van het ANP van de cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het Rijk bepaalt elk halfjaar voor hoeveel statushouders gemeenten een woonruimte moeten vinden. Bij de taakstelling voor het tweede halfjaar van 2023 is ook de achterstand die gemeenten het eerste halfjaar hebben opgelopen opgeteld.
In totaal hebben acht op de tien gemeenten hun doel voor het tweede halfjaar van 2023 nog niet behaald. Daarvan haalt een deel de doelstelling mogelijk in de laatste maand van dit jaar nog wel, omdat ze op schema liggen. Zeker vier op de tien gemeenten lopen dusdanig achter dat ze eind november nog niet eens de helft van hun doel hebben behaald.
Verst verwijderd
Woudenberg en Hilvarenbeek zijn de enige gemeenten die sinds juli geen statushouders hebben gehuisvest, terwijl ze dit volgens de taakstelling wel moesten. Hierna zijn de gemeenten Eemsdelta en Oldebroek het verst verwijderd van hun taakstelling. Eemsdelta moet, inclusief eerder opgelopen achterstanden, 183 statushouders huisvesten. De Groningse gemeente vond slechts voor tien mensen passend onderdak. De Gelderse gemeente Oldebroek vond tot nu toe voor slechts 3 van de 47 te plaatsen personen een woonruimte.
Ook in de hoofdstad is de achterstand groot. Amsterdam moet de tweede helft van 2023 bijna 2100 statushouders huisvesten. Slechts 581 voormalige asielzoekers kregen hier een passende woning.
45 gemeenten lopen voor op schema en wisten de doelstelling eind november al te halen. Onder meer Zaanstad, Gouda, en Alkmaar huisvestten tientallen vergunninghouders "meer" dan nodig volgens hun taakstelling.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
5 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
9 uur geleden