Gemeenten lopen achter bij huisvesten statushouders
DEN HAAG (ANP) - Veel gemeenten helpen nog niet genoeg statushouders aan een woning. In de tweede helft van 2023 moesten bijna 23.000 voormalige asielzoekers een woning krijgen, maar met nog één maand te gaan hebben bijna 10.000 van deze statushouders nog geen woning toegewezen gekregen. Dat blijkt uit een analyse van het ANP van de cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het Rijk bepaalt elk halfjaar voor hoeveel statushouders gemeenten een woonruimte moeten vinden. Bij de taakstelling voor het tweede halfjaar van 2023 is ook de achterstand die gemeenten het eerste halfjaar hebben opgelopen opgeteld.
In totaal hebben acht op de tien gemeenten hun doel voor het tweede halfjaar van 2023 nog niet behaald. Daarvan haalt een deel de doelstelling mogelijk in de laatste maand van dit jaar nog wel, omdat ze op schema liggen. Zeker vier op de tien gemeenten lopen dusdanig achter dat ze eind november nog niet eens de helft van hun doel hebben behaald.
Verst verwijderd
Woudenberg en Hilvarenbeek zijn de enige gemeenten die sinds juli geen statushouders hebben gehuisvest, terwijl ze dit volgens de taakstelling wel moesten. Hierna zijn de gemeenten Eemsdelta en Oldebroek het verst verwijderd van hun taakstelling. Eemsdelta moet, inclusief eerder opgelopen achterstanden, 183 statushouders huisvesten. De Groningse gemeente vond slechts voor tien mensen passend onderdak. De Gelderse gemeente Oldebroek vond tot nu toe voor slechts 3 van de 47 te plaatsen personen een woonruimte.
Ook in de hoofdstad is de achterstand groot. Amsterdam moet de tweede helft van 2023 bijna 2100 statushouders huisvesten. Slechts 581 voormalige asielzoekers kregen hier een passende woning.
45 gemeenten lopen voor op schema en wisten de doelstelling eind november al te halen. Onder meer Zaanstad, Gouda, en Alkmaar huisvestten tientallen vergunninghouders "meer" dan nodig volgens hun taakstelling.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
6 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
7 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
9 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
13 uur geleden