Gemeenten eisen extra geld voor uitvoering Wmo
DEN HAAG (ANP) - Gemeenten eisen op korte termijn 260 miljoen euro van staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS) als compensatie voor het tekort op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat is onder meer veroorzaakt door het schrappen van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen door het kabinet. Sindsdien kloppen steeds meer mensen bij gemeenten aan voor onder meer huishoudelijke hulp. Dat leidt tot lange wachtlijsten voor hulpbehoevenden en tot extra financiƫle tekorten bij gemeenten.
De groei van het aantal aanvragen zit vooral in de huishoudelijke hulp, maar ook voor voorzieningen als een traplift, verhoogd toilet en rolstoel doen mensen steeds vaker een beroep op de Wmo. De Wmo valt sinds 2015 onder verantwoordelijkheid van gemeenten. Een paar jaar geleden heeft het kabinet het zogeheten Wmo-abonnementstarief ingevoerd. Ongeacht het inkomen betaalt iedereen nu een eigen bijdrage van 19,50 euro per maand. Voor de invoering ervan werd het bedrag vastgesteld op basis van het inkomen van een aanvrager.
Het aantal Wmo-aanvragen is sinds die wijziging fors gestegen. Gemeenten worden daarvoor onvoldoende voor gecompenseerd, stellen zij. Door die stijging staat de beschikbaarheid van Wmo-voorzieningen onder druk, schrijft gemeentekoepel VNG aan de Kamer. Die debatteert donderdag met Van Ooijen over de Wmo.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - Een concert van Lil Kleine in het Olympisch Stadion in Amsterdam is zaterdagavond voortijdig gestopt wegens het slechte weer. Een bezoeker van het concert heeft dat laten weten aan het ANP.
34 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
1 uur geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
3 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
6 uur geleden