Gemeenten Brabant en Groningen gaan naar de stembus
BOXTEL (ANP) - In Noord-Brabant en Groningen zijn woensdag gemeenteraadsverkiezingen. Een aantal gemeenten in die provincies worden per 1 januari 2021 opnieuw ingedeeld. Zowel nieuwe als huidige inwoners gaan woensdag naar de stembus. Tijdens de verkiezingen worden vanwege het coronavirus meerdere veiligheidsmaatregelen getroffen.
Wie mogelijk besmet is met corona mag niet zelf naar het stemlokaal komen, maar kan via een machtiging alsnog zijn of haar stem uitbrengen. Verder moet in de stemlokalen voldoende afstand worden gehouden en krijgen kiezers het verzoek een mondkapje te dragen. Er staan kuchschermen tussen kiezers en medewerkers van de stembureaus en kiezers hoeven hun identiteitsbewijs alleen te tonen, niet te overhandigen.
In sommige zorginstellingen zijn mobiele stembureaus ingericht, waar alleen bewoners en medewerkers kunnen stemmen. Een stemlokaal in Boxtel bleek door de extra veiligheidsvoorschriften van het RIVM niet geschikt te zijn voor de verkiezingen van woensdag. Daarom is op een parkeerplaats in de wijk een speciale stemtent opgezet. In Vught is een drive-instembureau ingericht, waar kiezers vanuit hun auto kunnen stemmen. Ambtenaren van de gemeente Den Haag bemannen woensdag een stembureau in de gemeente Boxtel. Ook komen vertegenwoordigers van het ministerie en de kiesraad op bezoek bij de verschillende gemeenten. Ze willen in verband met de aankomende landelijke verkiezingen zien hoe het aangepaste stemproces verloopt.
De eerste stembureaus gaan woensdag om 07.30 uur open, de laatste sluiten rond 21.00 uur. Gemeenten rekenen erop rond middernacht de uitslag van de verkiezingen te kunnen melden.
In Brabant en Groningen zijn meerdere gemeenten vanaf 1 januari heringedeeld. In Noord-Brabant wordt de gemeente Haaren opgesplitst. Het dorp Haaren wordt toegevoegd aan de gemeente Oisterwijk, het dorp Esch aan de gemeente Boxtel en Helvoirt gaat bij de gemeente Vught horen. In Groningen ontstaat per 1 januari juist een nieuwe gemeente: Eemsdelta. Daar vallen Appingedam, Delfzijl en Loppersum onder.
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Ga voor een graphic naar: https://www.anpfoto.nl//search.pp?pictureid=425223012&page=1&pos=1&title=Herindelingsverkiezingen-2020. Deze graphic is onderdeel van de graphicsdienst van het ANP en LocalFocus. Klanten van deze dienst krijgen ook toegang tot interactieve graphics.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
49 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden