Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Gemeenten Brabant en Groningen gaan naar de stembus

Gemeenten Brabant en Groningen gaan naar de stembus

BOXTEL (ANP) - In Noord-Brabant en Groningen zijn woensdag gemeenteraadsverkiezingen. Een aantal gemeenten in die provincies worden per 1 januari 2021 opnieuw ingedeeld. Zowel nieuwe als huidige inwoners gaan woensdag naar de stembus. Tijdens de verkiezingen worden vanwege het coronavirus meerdere veiligheidsmaatregelen getroffen.

Wie mogelijk besmet is met corona mag niet zelf naar het stemlokaal komen, maar kan via een machtiging alsnog zijn of haar stem uitbrengen. Verder moet in de stemlokalen voldoende afstand worden gehouden en krijgen kiezers het verzoek een mondkapje te dragen. Er staan kuchschermen tussen kiezers en medewerkers van de stembureaus en kiezers hoeven hun identiteitsbewijs alleen te tonen, niet te overhandigen.

In sommige zorginstellingen zijn mobiele stembureaus ingericht, waar alleen bewoners en medewerkers kunnen stemmen. Een stemlokaal in Boxtel bleek door de extra veiligheidsvoorschriften van het RIVM niet geschikt te zijn voor de verkiezingen van woensdag. Daarom is op een parkeerplaats in de wijk een speciale stemtent opgezet. In Vught is een drive-instembureau ingericht, waar kiezers vanuit hun auto kunnen stemmen. Ambtenaren van de gemeente Den Haag bemannen woensdag een stembureau in de gemeente Boxtel. Ook komen vertegenwoordigers van het ministerie en de kiesraad op bezoek bij de verschillende gemeenten. Ze willen in verband met de aankomende landelijke verkiezingen zien hoe het aangepaste stemproces verloopt.

De eerste stembureaus gaan woensdag om 07.30 uur open, de laatste sluiten rond 21.00 uur. Gemeenten rekenen erop rond middernacht de uitslag van de verkiezingen te kunnen melden.

In Brabant en Groningen zijn meerdere gemeenten vanaf 1 januari heringedeeld. In Noord-Brabant wordt de gemeente Haaren opgesplitst. Het dorp Haaren wordt toegevoegd aan de gemeente Oisterwijk, het dorp Esch aan de gemeente Boxtel en Helvoirt gaat bij de gemeente Vught horen. In Groningen ontstaat per 1 januari juist een nieuwe gemeente: Eemsdelta. Daar vallen Appingedam, Delfzijl en Loppersum onder.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Ga voor een graphic naar: https://www.anpfoto.nl//search.pp?pictureid=425223012&page=1&pos=1&title=Herindelingsverkiezingen-2020. Deze graphic is onderdeel van de graphicsdienst van het ANP en LocalFocus. Klanten van deze dienst krijgen ook toegang tot interactieve graphics.

Meer uit Binnenland

Nederland helpt Kyiv energie-infrastructuur sneller te herstellen

DEN HAAG (ANP) - Nederland gaat Oekraïne helpen om de energie-infrastructuur sneller te herstellen. Minister Sjoerd Sjoerdsma (Ontwikkelingssamenwerking, D66) heeft daarvoor op een internationale conferentie voor hulp aan Oekraïne in Gdansk een akkoord getekend met de Oekraïense minister Denys Shmyhal van Energie.

37 minuten geleden
OM in hoger beroep tegen vrijspraak vergismoord ggz-directeur

ROTTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in hoger beroep tegen de uitspraak in de zaak rond de vergismoord op Rob Zweekhorst in 2014. De 59-jarige René F. uit Schiedam werd eerder deze maand door de rechtbank in Rotterdam wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken van betrokkenheid bij de moord op de ggz-directeur in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs. Het OM had 24 jaar cel geëist.

43 minuten geleden
Nederland vraagt in EU om uitstel bij invoering grenssysteem

DEN HAAG (ANP) - Nederland heeft samen met andere EU-lidstaten gepleit voor uitstel bij de invoering van het nieuwe grenscontrolesysteem. Het systeem is nog altijd niet af, meldt een woordvoerder van asielminister Bart van den Brink (CDA) aan het ANP.

59 minuten geleden
Temperaturen dalen vanaf zondag, volgende week 23 graden

HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.

3 uur geleden
Ambassade informeert Nederlanders in Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.

3 uur geleden
Meteorologische Dienst Curaçao: geen kans op tsunami na beving

WILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.

8 uur geleden
Zonneparken breiden fors uit, vooral door grote projecten

DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.

10 uur geleden