Geen versoepeling coronabeleid met verkiezingen in zicht
DEN HAAG (ANP) - Met de Tweede Kamerverkiezingen van volgende week voor de deur kiest het kabinet er niet voor de coronamaatregelen te versoepelen. Het virus grijpt daarvoor nog altijd te snel om zich heen. Op zijn vroegst eind deze maand kunnen wellicht versoepelingen worden aangekondigd. Zo hoopt het kabinet dat met Pasen - over vier weken - de terrassen weer open kunnen.
Demissionair minister-president Mark Rutte zei in een persconferentie over het coronabeleid dat "het kantelpunt nadert" waarop "vaccinaties de overhand krijgen over het virus". Maar nu laten de besmettingscijfers echte versoepelingen nog niet toe. Wel worden volgende week wat "correcties en kleine aanpassingen" doorgevoerd, aldus de premier.
De naderende verkiezingen hebben volgens Rutte geen enkele rol gespeeld bij de besluiten van het demissionaire kabinet over de coronamaatregelen. De discussies daarover zijn "heel zakelijk gevoerd".
Harde lockdown
De harde lockdown blijft nog tot en met 30 maart van kracht. Dat betekent dat hogescholen en universiteiten dicht blijven, net als onder meer theaters, musea, horecagelegenheden, sportscholen, dierentuinen en pretparken.
Ook de omstreden avondklok wordt verlengd. Wel wordt daar soepeler mee omgegaan op de verkiezingsdagen van 15 tot en met 17 maart. Wie bijvoorbeeld meehelpt op de stembureaus, of pas tegen sluitingstijd kan gaan stemmen, hoeft niet per se voor 21.00 uur binnen te zijn. "De avondklok kan en mag vrije verkiezingen niet in de weg staan", aldus Rutte
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
20 uur geleden