Geen straf voor sushiketen Sumo wegens documentaire
ROTTERDAM (ANP) - In de strafzaak tegen sushiketen Sumo wegens belastingfraude worden geen straffen opgelegd aan de horecaondernemers. Reden hiervoor is de documentaire die was gemaakt tijdens het opsporingsonderzoek. Dit staat in het vonnis dat donderdag bij de rechtbank in Rotterdam is uitgesproken.
Volgens de rechtbank heeft het OM de integriteit van het strafproces in gevaar gebracht door de documentairemaker te laten meekijken zonder dat de verdediging hiervan op de hoogte was. De rechtbank oordeelt wel dat de horecaondernemers schuldig zijn aan belastingfraude.
Het Openbaar Ministerie had in de zaak 21 maanden cel geƫist en een boete van 189.000 euro. Tijdens het onderzoek heeft het OM meegewerkt aan een documentaire van de KRO-NCRV over deze belastingfraudezaak. Journalisten keken mee met het opsporingsonderzoek en namen kennis van allerlei privacygevoelige informatie zoals adressen en woonplaatsen en de omvang van de beschuldiging. Daarmee is een inbreuk gemaakt op de persoonlijke levenssfeer van de verdachten, oordeelt de rechter.
Geheim
"Het OM heeft geprobeerd het maken van de documentaire geheim te houden en daarmee heeft het geprobeerd om de verdediging te weerhouden van het voeren van een verweer", stelt de rechter. "Dan is de integriteit van het strafproces wel in het geding."
In de horecazaken werden contante omzetten uit de kassa en kassasystemen verwijderd. Aan het administratiekantoor, dat voor het concern de belastingaangiften deed, werd valse administratie verstrekt, waardoor dit kantoor onjuiste en onvolledige belastingaangiften deed. De afgeroomde omzet werd gebruikt om lonen uit te betalen zonder dat loonbelasting en premies werden voldaan.
Sumo heeft al een boete betaald. Volgens de rechtbank kon het OM na deze boete de bedrijven voor deze feiten niet opnieuw vervolgen. Wel acht de rechtbank drie ondernemers schuldig aan resterende verdenkingen, onder meer voor deelname aan een criminele organisatie voor belastingfraude en witwassen van de niet-betaalde belasting.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
53 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
55 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coƶrdinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden