Geen incidenten bij marathon in Rotterdam
ROTTERDAM (ANP) - De marathon in Rotterdam is zondag rustig en zonder incidenten verlopen. Dat laat een woordvoerder van de organisatie weten. Op het evenement kwamen naast duizenden hardlopers ook duizenden toeschouwers af. "Bezoekersaantallen zijn altijd een inschatting maar wat we terughoren is dat het drukker was dan in oktober", aldus een woordvoerder van de organisatie. "Toen waren er zo'n 900.000 bezoekers."
De gemeente Rotterdam spreekt op Twitter ook van een "zonnige, goed verlopen" marathon en dankt daarvoor "alle vrijwilligers, toeschouwers en circa 40.000 lopers" die verschillende afstanden aflegden. Het inschatten van het aantal bezoekers is moeilijk, aangezien over het lange parcours "op sommige plekken drie rijen toeschouwers staan, en op andere plekken veel minder", legt een woordvoerster uit.
Ruim 18.000 hardlopers begonnen om 10.00 uur aan de hele marathon, met de start aan de voet van de Erasmusbrug. De finish was op de Coolsingel. Een scheepshoorn diende als startschot, want de organisatie vond de gebruikelijke kanonschoten ongepast vanwege de oorlog in Oekraïne.
Binnenstad deels afgesloten
Abdi Nageeye won de marathon in een Nederlands record van 2.04.56. Bij de vrouwen verbeterde Nienke Brinkman met 2.22.51 ook het Nederlands record. Zij werd tweede achter de Ethiopische Haven Hailu.
De 41e editie van de marathon van Rotterdam kon dit jaar zoals gebruikelijk in april worden georganiseerd. De organisatie kreeg toestemming van de autoriteiten om het evenement zonder belemmeringen te houden. In 2020 werd de marathon afgelast vanwege de coronapandemie, vorig jaar vond het hardloopfestijn in het najaar plaats.
Tijdens de marathon werd de binnenstad deels afgesloten. Deelnemers en toeschouwers werd daarom aangeraden om met het openbaar vervoer of de fiets te reizen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
6 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden