Geen incidenten bij marathon in Rotterdam
ROTTERDAM (ANP) - De marathon in Rotterdam is zondag rustig en zonder incidenten verlopen. Dat laat een woordvoerder van de organisatie weten. Op het evenement kwamen naast duizenden hardlopers ook duizenden toeschouwers af. "Bezoekersaantallen zijn altijd een inschatting maar wat we terughoren is dat het drukker was dan in oktober", aldus een woordvoerder van de organisatie. "Toen waren er zo'n 900.000 bezoekers."
De gemeente Rotterdam spreekt op Twitter ook van een "zonnige, goed verlopen" marathon en dankt daarvoor "alle vrijwilligers, toeschouwers en circa 40.000 lopers" die verschillende afstanden aflegden. Het inschatten van het aantal bezoekers is moeilijk, aangezien over het lange parcours "op sommige plekken drie rijen toeschouwers staan, en op andere plekken veel minder", legt een woordvoerster uit.
Ruim 18.000 hardlopers begonnen om 10.00 uur aan de hele marathon, met de start aan de voet van de Erasmusbrug. De finish was op de Coolsingel. Een scheepshoorn diende als startschot, want de organisatie vond de gebruikelijke kanonschoten ongepast vanwege de oorlog in Oekraïne.
Binnenstad deels afgesloten
Abdi Nageeye won de marathon in een Nederlands record van 2.04.56. Bij de vrouwen verbeterde Nienke Brinkman met 2.22.51 ook het Nederlands record. Zij werd tweede achter de Ethiopische Haven Hailu.
De 41e editie van de marathon van Rotterdam kon dit jaar zoals gebruikelijk in april worden georganiseerd. De organisatie kreeg toestemming van de autoriteiten om het evenement zonder belemmeringen te houden. In 2020 werd de marathon afgelast vanwege de coronapandemie, vorig jaar vond het hardloopfestijn in het najaar plaats.
Tijdens de marathon werd de binnenstad deels afgesloten. Deelnemers en toeschouwers werd daarom aangeraden om met het openbaar vervoer of de fiets te reizen.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
10 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
10 uur geleden