Geen grote problemen op derde stakingsdag NS
DEN HAAG (ANP) - De derde stakingsdag van het NS-personeel zorgde ervoor dat het treinverkeer in Noord-Holland maandag platlag. Toch waren er geen grote problemen, omdat veel reizigers van tevoren goed op de hoogte waren van de staking, aldus een woordvoerder van de NS.
"In het stakingsgebied reed nagenoeg geen enkele trein en ook buiten het stakingsgebied waren er treinen die uitvielen als gevolg van de staking. Daardoor hebben reizigers mogelijk kort van tevoren te horen gekregen dat hun trein uitviel, maar het heeft niet tot enorme problemen geleid op stations." Ook waren de treinen die wél gingen niet overvol, aldus de woordvoerder.
Volgens een woordvoerder van vakbond FNV was er maandag opnieuw een hoge stakingsopkomst. "Qua stakingsbereidheid was het dus een geslaagde dag, maar voor reizigers was het natuurlijk jammer en vervelend. En morgen komt het klapstuk, dat wordt nog vervelender."
Midden-Nederland
Dinsdag, de vierde dag van de estafettestaking, wordt er gestaakt in Midden-Nederland, waardoor de treinen in alle windrichtingen worden getroffen. De NS kondigde daarom maandagmiddag aan dat in het hele land geen NS-treinen rijden, behalve op het traject Amsterdam Centraal - Schiphol. De spoorvervoerder adviseert treinreizigers hun reis uit te stellen of vervangend vervoer te regelen.
"Het kostte tijd om alle scenario’s af te wegen en uiteindelijk zijn we op het minst fijne scenario uitgekomen", aldus de woordvoerder van de NS. "We verwachten dat het morgen wederom rustig zal zijn op de stations en dat de meeste reizigers op de hoogte zijn van de staking."
NS-personeel voert actie vanwege de stukgelopen cao-onderhandelingen tussen de NS en de vakbonden FNV, CNV en VVMC. Volgens de woordvoerder van de FNV gaan de stakingen door totdat de NS op de cao-eisen reageert. "Dat is tot nu toe niet gebeurd."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
2 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
4 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
5 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
5 uur geledenASSEN (ANP) - Het TT Circuit Assen neemt voor de aankomende TT van 26 tot en met 28 juni extra maatregelen vanwege de verwachte warmte. Bezoekers mogen eigen flessen meenemen mits deze niet van glas zijn, laat de organisatie weten. Ook zijn er verspreid over het terrein waterpunten en toiletgebouwen waar bezoekers hun fles gratis kunnen vullen.
6 uur geleden