Geen doorstart voor Nederlandse winkels Scotch & Soda
AMSTERDAM (ANP) - Het is de Nederlandse winkels van kledingmerk Scotch & Soda niet gelukt een doorstart te maken, melden de curatoren van het failliete bedrijf. Volgens hen waren er wel gegadigden met serieuze interesse, maar zij haakten af omdat ze niet ook het merk Scotch & Soda konden kopen.
De fysieke winkels gaan nu dicht, maar de webwinkel wordt door een ander bedrijf in de lucht gehouden. Scotch & Soda heeft in Nederland 28 winkels en ongeveer 320 medewerkers.
Een week geleden werd bekend dat een groot deel van Scotch & Soda voor de tweede keer in iets meer dan een jaar tijd failliet is gegaan. Onder de hoede van een Amerikaans bedrijf in merkmanagement, Bluestar Alliance, maakte het van oorsprong Nederlandse modebedrijf vorig jaar een doorstart. Maar door grote problemen met de aanlevering van nieuwe kleding ging onlangs het onderdeel failliet waarin 92 winkels in vijf Europese landen zijn ondergebracht. Het deel van Scotch & Soda waar het kledingmerk zelf onder valt, is nog in handen van Bluestar Alliance.
Oostenrijk en Duitsland
Wat de kansen zijn voor een doorstart van de winkels buiten Nederland, wisselt per land. "De winkels in Luxemburg en Belgiƫ gaan sowieso dicht. In Oostenrijk is de curator daar aan het praten met een partij voor een mogelijke doorstart. Ook in Duitsland is een partij die wellicht een aantal winkels wil overnemen", zegt curator Michel Moeijes.
De werknemers van de Nederlandse winkels zijn nu werkloos. Zij krijgen, zoals gebruikelijk bij een faillissement, nog maximaal zes weken doorbetaald via uitkeringsinstantie UWV.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Personeelstekorten vormen niet meer de belangrijkste belemmering voor de Nederlandse industrie. Ondernemers zien momenteel een gebrek aan vraag als hun grootste probleem, komt naar voren uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De laatste keer dat bedrijven dit als hun belangrijkste belemmering noemden, was bijna vijf jaar geleden.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Verfproducent AkzoNobel heeft een definitieve overeenkomst bereikt met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems over een fusie. Door de samenvoeging van de twee bedrijven ontstaat een wereldwijd coatingbedrijf met een waarde van ongeveer 25 miljard dollar (ruim 21,5 miljard euro).
3 uur geleden