Gedeputeerden Forum Brabant stappen per direct op
DEN BOSCH (ANP) - De Brabantse gedeputeerden Eric de Bie van Forum voor Democratie (FVD) en Peter Smit, voormalig lid van Forum, zijn per direct opgestapt. Dat hebben zij vrijdagochtend laten weten tijdens een vergadering van de Brabantse Provinciale Staten.
De Bie en Smit hebben beiden hun achtergrond in Forum voor Democratie. De Bie bleef die partij trouw toen de fractie afgelopen jaar uiteenviel in Forum en JA21. Smit ging daarop verder als bestuurder zonder partij. Het afbrokkelen van de partij was voor de andere coalitiegenoten een probleem.
In een verklaring zei De Bie vrijdag "onvoldoende steun en vertrouwen" in de Staten te ervaren om zijn functie te blijven uitoefenen. "Met lede ogen heb ik moeten aanzien dat Den Haag is binnengekomen in Brabant: Haagse politieke discussies werden in provinciale Staten overgedaan", zei hij. Smit zei dat het afscheid pijn doet en dat hij het gebeuren ziet als een politieke crisis, niet als een bestuurscrisis.
Hans Smolders
Hun aftreden komt na het opzeggen van de samenwerking door VVD, CDA en Lokaal Brabant met het Forum, donderdag. Aanleiding was het recente vertrek van FVD-Statenlid Hans Smolders, waardoor de coalitie de meerderheid dreigt kwijt te raken. Smolders vertrok naar de Tweede Kamer, waar hij inmiddels FVD de rug heeft toegekeerd en met Wybren van Haga en Olaf Ephraim een nieuwe fractie is begonnen.
In twee jaar tijd is dit de tweede bestuurscrisis die Brabant treft. Eerst bracht het CDA de oorspronkelijke centrumlinkse coalitie ten val onder druk van de boerenachterban. Vervolgens gingen CDA en VVD de samenwerking met Forum aan. Ook die is nu ten einde, mede door afsplitsingen het afgelopen jaar binnen FVD. De Staten bespreken vrijdag hoe het nu verder moet.
De vijf gedeputeerden van de VVD, het CDA en Lokaal Brabant blijven voorlopig aan om te voorkomen dat Brabant onbestuurbaar wordt. VVD-gedeputeerde Christophe van der Maat zei namens de overblijvende leden van Gedeputeerde Staten het werk in een minderheidssituatie te willen voortzetten. Dit om "het schip op koers te houden" op basis van bestaand beleid.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
18 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden