Gedenkteken voor slachtoffers WOII op Duits grafveld Ysselsteyn
DEN HAAG (ANP) - Rabbi Binyomin Jacobs, opperrabbijn van Nederland, wijdt maandag op de Duitse oorlogsbegraafplaats in Ysselsteyn (Limburg) een gedenkteken in voor alle slachtoffers van de nationaalsocialistische vervolging in Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Het is voor het eerst dat de Duitse Volksbund, verantwoordelijk voor het onderhoud van de graven, een gedenkteken voor slachtoffers opricht in een ander land. Het monument is ontworpen door een kunstenaar uit Berlijn.
De Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge is opgericht na de Eerste Wereldoorlog. De Volksbund beheert en onderhoudt alle Duitse oorlogsgraven en -begraafplaatsen in Duitsland en andere landen. In Ysselsteyn liggen 32.000 mensen begraven. Dat zijn vooral Duitse militairen, maar er liggen ook SS'ers, Nederlandse collaborateurs en vrijwilligers van de Wehrmacht.
Het gedenkteken, in het midden van de uitgestrekte begraafplaats, bestaat uit vijf zuilen van halftransparante stenen. Op vier zuilen staan de plaatsen genoemd waar opgepakte Nederlanders gevangen werden gezet: Scheveningen, Amersfoort, Vught en Westerbork. Op de vijfde zuil staat een herdenkingstekst, aldus een woordvoerder van de Duitse ambassade in Nederland. Het monument herdenkt naast de vervolgde groepen ook Nederlanders die als dwangarbeider in Duitsland moesten gaan werken.
De Volksbund ziet het gedenkteken als "een mijlpaal." "Het zichtbare herinneren aan alle groepen slachtoffers van de voormalige oorlogstegenstander te midden van de eigen graven is een uitdrukking van onze daadwerkelijke wil tot verzoening", zegt secretaris-generaal Dirk Backen van de bond. "Tegelijkertijd is het de verplichting voor een vreedzame toekomst. Ysselsteyn is een blauwdruk voor het gemeenschappelijke Europese herdenken in de 21e eeuw", vindt hij. Het gedenkteken past in de vernieuwing van de Duitse oorlogsbegraafplaats.
Meer uit Binnenland
SCHIPHOL (ANP) - De nabestaanden van Peter R. de Vries hebben een dubbel gevoel overgehouden aan de uitspraak van het gerechtshof donderdag in het hoger beroep van de moordzaak van de 64-jarige journalist, zei Annemiek van Spanje, de advocaat van de familie.
38 minuten geledenDOLDERSUM (ANP) - Voor de tweede dag op rij is een dode wolf aangetroffen in Drenthe. De politie heeft hiervan een melding gekregen en doet volgens een woordvoerster zoals gebruikelijk onderzoek, ook naar de mogelijke doodsoorzaak. Officieel moet nog worden vastgesteld dat het ook daadwerkelijk om een wolf gaat.
40 minuten geledenDEN BOSCH (ANP) - Het dodelijke ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss heeft de levens van de nabestaanden ingrijpend veranderd. "Mijn leven stortte in en ik krijg het niet meer opgebouwd zoals ik zou willen. Ik zie wel licht in de verte, maar ik kom er niet", zei de moeder van Dana (8) en Liva (4), die bij het ongeluk om het leven kwamen.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het Amsterdamse gerechtshof heeft donderdag in hoger beroep straffen tot 27,5 jaar cel opgelegd in de strafzaak over de moord op Peter R. de Vries. De hoogste straffen zijn voor Delano G. (26) en Kamil E. (39). Krystian M. (30) kreeg 26 jaar en een maand.
1 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Het Rijksmuseum krijgt een vestiging in Eindhoven. Het nieuw te bouwen museum toont werken uit de wereldberoemde collectie en komt aan de Dommel, vlak bij het station. Dat maakten het museum en de gemeente Eindhoven donderdag bekend. Het plan is dat het over zes tot acht jaar de deuren opent.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
2 uur geleden