'Gebutst en geblesseerd' keert Gündoğan terug als Kamerlid
DEN HAAG (ANP) - "Gebutst en geblesseerd" keert Nilüfer Gündoğan na maanden afwezigheid terug in de Tweede Kamer. De ruzie met Volt, de partij die haar uit de fractie zette en zelfs royeerde, is nog lang niet uitgevochten en de beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag hebben haar diep geraakt. Toch vindt zij het tijd om "met goede moed het werk te hervatten".
Zelfs op haar werkplek in de Tweede Kamer zegt Gündoğan dickpics te hebben ontvangen en andere ongepaste post met "bizarre seksuele verzoeken" van mannen. "Dat doet wat met je", zegt zij. Temeer omdat volgens haar nooit onafhankelijk onderzoek is gedaan naar de aantijgingen tegen haar.
Met de fractie van Volt of met politiek leider Laurens Dassen heeft Gündoğan geen contact gehad over haar terugkeer. Dat zal ook te maken hebben met de rechtszaak die nog loopt tussen het Kamerlid en haar voormalige partij. Een verzoening wil zij nog altijd niet helemaal uitsluiten. Maar: "er is wel heel veel gebeurd waardoor dat lastig is".
Plicht
Het betekent dat Gündoğan "tegen wil en dank fractie twintig is geworden". Zij vindt het "aan anderen om te beoordelen" of zij in die hoedanigheid iets toe te voegen heeft. Van opstappen als volksvertegenwoordiger wil zij evenwel niets weten. "Ik beschouw het als een plicht. Ik heb mij gecommitteerd voor vier jaar, die wil ik volmaken."
Het teruggekeerde Kamerlid gaat het naar eigen zeggen de komende tijd nog even rustig aandoen, ze wil nu vooral haar werk hervatten. Gündoğan positioneert zichzelf "ergens aan de linkervleugel van D66 en tegen de PvdA aan" op het politieke spectrum. "Dat is waar ik me als liberaal thuis voel."
Gündoğan vindt de versplintering niet het grote probleem; het gaat wat haar betreft op het goed functioneren van de democratie. Zij wil meer Tweede Kamerleden. De huidige 150 vindt zij onvoldoende om het kabinet met dertig bewindspersonen "deugdelijk te controleren".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
1 dag geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
2 dagen geleden