Geblesseerde handbalster Polman in voorlopige selectie Spelen
ARNHEM (ANP) - Handbalster Estavana Polman maakt deel uit van de voorlopige selectie van 22 speelsters voor de Olympische Spelen. De opbouwspeelster, die in 2019 met Oranje de wereldtitel veroverde en werd uitgeroepen tot beste speelster van dat WK, raakte onlangs opnieuw geblesseerd aan haar rechterknie. Het is hoogst onzeker of Polman op tijd fit is voor de Spelen, maar bondscoach Emmanuel Mayonnade houdt haar wel bij de groep.
Eerder deze maand formeerde de Fransman een groep van 35 speelsters, die in aanmerking komen voor een plek in de olympische selectie. Mayonnade heeft de selectie nu teruggebracht tot 22 speelsters. Hij mag over twee maanden veertien handbalsters meenemen naar Tokio, plus één reserve.
Polman scheurde in juli vorig jaar de kruisband in haar rechterknie af en moest een operatie ondergaan. Ze maakte vorige maand haar rentree bij Oranje, maar het ging onlangs weer mis bij een wedstrijd van haar Deense club Esbjerg. Polman kreeg een tik op haar knie en schreeuwde het uit van de pijn. Een operatie bleek niet nodig, maar ze heeft wel schade aan de meniscus van haar rechterknie opgelopen. De 28-jarige Arnhemse werkt op trainingscomplex Papendal aan haar revalidatie.
Drielandentoernooi
Polman kreeg van haar dokter te horen dat ze 2 procent kans heeft om de Spelen te halen. "Maar geef me geen 2 procent, want dan ga ik daar natuurlijk voor. Die 2 procent is 60 procent voor mij", zei de vedette van Oranje onlangs bij de NOS. "We gaan het gewoon weer proberen. "
De handbalsters starten op 7 juni met de voorbereiding op de Spelen. Ze trainen op Papendal en spelen begin juli in Den Bosch een drielandentoernooi met Rusland en Zweden. Voor de handbalsters start het olympische toernooi op 25 juli tegen gastland Japan. Oranje treft verder Korea, Angola, Noorwegen en Montenegro in de groep.
Yvette Broch, die haar in 2018 abrupt beëindigde handbalcarrière eind vorig jaar weer oppakte, behoort net als Polman ook tot de groep van 22 speelsters.
Meer uit Sport
LONDEN (ANP) - De Internationale Tennisfederatie (ITF) heeft zichzelf per direct omgedoopt tot World Tennis. De federatie hoopt het aantal tennissers de komende jaren verder te laten groeien van 106 miljoen in 2024 naar 140 miljoen in 2035. Een ambitieus, maar haalbaar doel, aldus World Tennis.
1 uur geledenWAVER (ANP) - De hockeyers van Oranje hebben in de Pro League gelijkgespeeld tegen koploper België. Lang stond de ploeg van bondscoach Jeroen Delmee op voorsprong in Waver, maar zeven minuten voor tijd maakte Tom Boon gelijk: 2-2. Vervolgens verloor Oranje de shoot-outserie.
13 uur geledenLONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
20 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - Alle sporters krijgen voortaan 10.000 dollar (bijna 9000 euro) voor hun deelname aan de Olympische Spelen. Dat is bekendgemaakt na een vergadering van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne, waar het hoofdkantoor van de sportkoepel is gevestigd.
20 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen hoopt dat een nieuwe 'upgrade' zijn Red Bull wat meer in balans brengt en sneller maakt. Dat zegt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een vooruitblik van zijn team op de Grote Prijs van Oostenrijk. Die grand prix is een thuisrace, omdat Red Bull eigenaar is van het circuit. "Het wordt spannend om te zien hoeveel rondetijd we hiermee kunnen winnen."
1 dag geledenWAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
1 dag geledenARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
2 dagen geleden