Gebiedsverbod voor drie klimaatactivisten onterecht
DEN HAAG (ANP) - Drie klimaatactivisten hebben onterecht een gebiedsverbod opgelegd gekregen voor de Utrechtsebaan (A12), heeft de rechtbank Den Haag dinsdag geoordeeld. De andere vijf aangehouden activisten van Extinction Rebellion hebben dit gebiedsverbod wel terecht opgelegd gekregen, omdat zij eerder al opriepen tot andere blokkades van de snelweg die hebben plaatsgevonden.
De drie hadden de openbare orde nog niet verstoord op het moment dat het Openbaar Ministerie een gebiedsverbod oplegde voor het stukje van de A12 in Den Haag. De blokkade op 28 januari moest toen nog plaatsvinden. "Het gebiedsverbod kan daarom in hun geval niet in stand blijven", aldus de raadkamer, die de zaak achter gesloten deuren behandelde.
"Bij de andere vijf activisten ligt dat anders, omdat zij ook hebben opgeroepen tot eerdere blokkades, die al vóór het opleggen van het gebiedsverbod hadden plaatsgevonden." De activisten moeten daardoor voorlopig wegblijven bij de Utrechtsebaan. Ze kunnen dus niet meedoen aan de klimaatdemonstratie op de A12 die gepland staat op 11 maart. Volgens de rechtbank is deze inbreuk op het demonstratierecht gerechtvaardigd, omdat dit in het belang is van de verkeersveiligheid.
Gevaarlijke situaties
Het College voor de Rechten van de Mens stelde eerder juist dat het demonstratierecht ernstig onder druk stond door het aanhouden van klimaatactivisten voorafgaand aan de blokkade. "De overheid moet demonstraties faciliteren", stelde het mensenrechtencollege eind januari. "Inzet van strafrechtelijke instrumenten om de organisatie van een demonstratie te verhinderen is een extreem zwaar middel dat niet makkelijk te rechtvaardigen valt."
De rechtbank wijst er nu op dat de Utrechtsebaan een drukke en belangrijke verkeersader is waar 70 kilometer per uur wordt gereden. "Een blokkade op die weg kan dus leiden tot verstorende en gevaarlijke situaties. Het belang om dat te voorkomen weegt in dit geval zwaarder dan het demonstratierecht."
Het stuk A12 in Den Haag ligt tussen het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de tijdelijke Tweede Kamer in. Extinction Rebellion wil daarom op die plek demonstreren tegen subsidies voor fossiele energie. "Gevaarlijk en ontwrichtend", vond het OM. Veel andere demonstranten gingen eind januari wel naar de demonstratie, waardoor de weg urenlang onbegaanbaar was. Meer dan zevenhonderd mensen werden gearresteerd. Boven de tunnelbak stonden nog eens vele honderden mensen om de activisten aan te moedigen.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
8 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
9 uur geleden