Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Gebiedsverbod voor drie klimaatactivisten onterecht

Gebiedsverbod voor drie klimaatactivisten onterecht

DEN HAAG (ANP) - Drie klimaatactivisten hebben onterecht een gebiedsverbod opgelegd gekregen voor de Utrechtsebaan (A12), heeft de rechtbank Den Haag dinsdag geoordeeld. De andere vijf aangehouden activisten van Extinction Rebellion hebben dit gebiedsverbod wel terecht opgelegd gekregen, omdat zij eerder al opriepen tot andere blokkades van de snelweg die hebben plaatsgevonden.

De drie hadden de openbare orde nog niet verstoord op het moment dat het Openbaar Ministerie een gebiedsverbod oplegde voor het stukje van de A12 in Den Haag. De blokkade op 28 januari moest toen nog plaatsvinden. "Het gebiedsverbod kan daarom in hun geval niet in stand blijven", aldus de raadkamer, die de zaak achter gesloten deuren behandelde.

"Bij de andere vijf activisten ligt dat anders, omdat zij ook hebben opgeroepen tot eerdere blokkades, die al vóór het opleggen van het gebiedsverbod hadden plaatsgevonden." De activisten moeten daardoor voorlopig wegblijven bij de Utrechtsebaan. Ze kunnen dus niet meedoen aan de klimaatdemonstratie op de A12 die gepland staat op 11 maart. Volgens de rechtbank is deze inbreuk op het demonstratierecht gerechtvaardigd, omdat dit in het belang is van de verkeersveiligheid.

Gevaarlijke situaties

Het College voor de Rechten van de Mens stelde eerder juist dat het demonstratierecht ernstig onder druk stond door het aanhouden van klimaatactivisten voorafgaand aan de blokkade. "De overheid moet demonstraties faciliteren", stelde het mensenrechtencollege eind januari. "Inzet van strafrechtelijke instrumenten om de organisatie van een demonstratie te verhinderen is een extreem zwaar middel dat niet makkelijk te rechtvaardigen valt."

De rechtbank wijst er nu op dat de Utrechtsebaan een drukke en belangrijke verkeersader is waar 70 kilometer per uur wordt gereden. "Een blokkade op die weg kan dus leiden tot verstorende en gevaarlijke situaties. Het belang om dat te voorkomen weegt in dit geval zwaarder dan het demonstratierecht."

Het stuk A12 in Den Haag ligt tussen het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de tijdelijke Tweede Kamer in. Extinction Rebellion wil daarom op die plek demonstreren tegen subsidies voor fossiele energie. "Gevaarlijk en ontwrichtend", vond het OM. Veel andere demonstranten gingen eind januari wel naar de demonstratie, waardoor de weg urenlang onbegaanbaar was. Meer dan zevenhonderd mensen werden gearresteerd. Boven de tunnelbak stonden nog eens vele honderden mensen om de activisten aan te moedigen.

Meer uit Binnenland

NS: maandag en dinsdag minder treinen, maar impact beperkt

UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.

15 minuten geleden
Rioolwater in buitenwater: niet zwemmen in deel Noord-Holland

AMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.

54 minuten geleden
Eigenaar molen Veldhoven na schade: we gaan de molen restaureren

VELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."

1 uur geleden
Komende week rustiger zomerweer na uitzonderlijk hete week

HOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.

1 uur geleden
Verzekeraars: vooral meldingen over schade door bliksem en hagel

TILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.

2 uur geleden
NS: dienstregeling treinen maandag en dinsdag nog onduidelijk

UTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."

3 uur geleden
Boerenactiegroepen: einde oefening voor veel veehouders

DEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.

4 uur geleden