Gebiedsverbod voor drie klimaatactivisten onterecht
DEN HAAG (ANP) - Drie klimaatactivisten hebben onterecht een gebiedsverbod opgelegd gekregen voor de Utrechtsebaan (A12), heeft de rechtbank Den Haag dinsdag geoordeeld. De andere vijf aangehouden activisten van Extinction Rebellion hebben dit gebiedsverbod wel terecht opgelegd gekregen, omdat zij eerder al opriepen tot andere blokkades van de snelweg die hebben plaatsgevonden.
De drie hadden de openbare orde nog niet verstoord op het moment dat het Openbaar Ministerie een gebiedsverbod oplegde voor het stukje van de A12 in Den Haag. De blokkade op 28 januari moest toen nog plaatsvinden. "Het gebiedsverbod kan daarom in hun geval niet in stand blijven", aldus de raadkamer, die de zaak achter gesloten deuren behandelde.
"Bij de andere vijf activisten ligt dat anders, omdat zij ook hebben opgeroepen tot eerdere blokkades, die al vóór het opleggen van het gebiedsverbod hadden plaatsgevonden." De activisten moeten daardoor voorlopig wegblijven bij de Utrechtsebaan. Ze kunnen dus niet meedoen aan de klimaatdemonstratie op de A12 die gepland staat op 11 maart. Volgens de rechtbank is deze inbreuk op het demonstratierecht gerechtvaardigd, omdat dit in het belang is van de verkeersveiligheid.
Gevaarlijke situaties
Het College voor de Rechten van de Mens stelde eerder juist dat het demonstratierecht ernstig onder druk stond door het aanhouden van klimaatactivisten voorafgaand aan de blokkade. "De overheid moet demonstraties faciliteren", stelde het mensenrechtencollege eind januari. "Inzet van strafrechtelijke instrumenten om de organisatie van een demonstratie te verhinderen is een extreem zwaar middel dat niet makkelijk te rechtvaardigen valt."
De rechtbank wijst er nu op dat de Utrechtsebaan een drukke en belangrijke verkeersader is waar 70 kilometer per uur wordt gereden. "Een blokkade op die weg kan dus leiden tot verstorende en gevaarlijke situaties. Het belang om dat te voorkomen weegt in dit geval zwaarder dan het demonstratierecht."
Het stuk A12 in Den Haag ligt tussen het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de tijdelijke Tweede Kamer in. Extinction Rebellion wil daarom op die plek demonstreren tegen subsidies voor fossiele energie. "Gevaarlijk en ontwrichtend", vond het OM. Veel andere demonstranten gingen eind januari wel naar de demonstratie, waardoor de weg urenlang onbegaanbaar was. Meer dan zevenhonderd mensen werden gearresteerd. Boven de tunnelbak stonden nog eens vele honderden mensen om de activisten aan te moedigen.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
51 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
54 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
10 uur geleden