FVD-leider Baudet 'onthutst' over terugtreden Hiddema
DEN HAAG (ANP) - Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet betreurt het besluit van oud-Kamerlid Theo Hiddema om zich terug te trekken als lijstduwer. Hiddema, voormalig rechterhand van Baudet, neemt afstand van de partij wegens de nieuwe koers van de voorman. "Zowel de reden die Theo opgeeft voor zijn besluit, als de wijze waarop hij dat naar buiten bracht, hebben me onthutst", schrijft Baudet hierover op de website van FVD.
"Ik voel niets dan respect en liefde voor hem als persoon", schrijft Baudet over de strafrechtadvocaat. Hiddema kan zich niet meer vinden in de standpunten die Baudet inneemt over de coronamaatregelen. Baudet keert zich tegen het beleid van het kabinet, zegt dat corona veel minder schadelijk is dan wordt beweerd, en trekt de effectiviteit van de coronavaccins in twijfel. Volgens Hiddema gaat Baudet hierin steeds verder, waardoor het voormalig Kamerlid zich niet meer in de koers van FVD kon vinden.
Baudet vindt dit niet te volgen. "Ons coronastandpunt is al maanden hetzelfde", zegt hij. Hij benadrukt dat Hiddema zelf ook uiterst kritisch is geweest op het kabinetsbeleid, toen de strafrechtadvocaat nog in de Kamer zat. "Dus van inhoudelijk verschil van inzicht is bij mijn beste weten echt geen sprake", zegt het FVD-boegbeeld. Toch zal Hiddema volgens Baudet "altijd verbonden blijven met de beginjaren van FVD. In onze gelederen zal hij altijd een warm thuis vinden."
Nachtelijk appje
De Forum-leider baalt ook van de manier waarop hij erachter kwam dat Hiddema van de lijst gaat, namelijk via een "nachtelijk appje en een vrijwel direct daaropvolgend bericht in de media". Via de NOS lekte een brief van Hiddema aan Baudet uit, waarin hij hard uithaalt naar "jouw nu beoogde campagne vanuit een welhaast religieuze gedrevenheid tegen het coronabeleid". Ook FVD-Kamerlid Wybren van Haga "die beweert dat Rutte mbv dit virus het land in een dwangstaat wil veranderen" krijgt ervan langs, net als de overige top 50 kandidaten op de lijst van FVD voor de Tweede Kamerverkiezingen van maart.
Hiddema stapte eind november uit het niets uit de Tweede Kamer. De voormalige vertrouweling van Baudet trok zich terug toen er in FVD een hoogoplopende ruzie was uitgebroken over de reactie van Baudet op antisemitisme bij de jongerentak van de partij. Sindsdien zijn tal van FVD-politici uit de partij gestapt.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
3 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
3 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
4 uur geleden